2017-11-09

Enkel sjal i rätstickning

sjal, rätstickning, stickning
Färdig sjal. Foto: ©nini.tjader.2017

Nu har jag stickat mitt livs första sjal.
Den var ett experiment för att lära mig hur man gör. HUR läste jag mig till på internet via bland annat Pinterest och en del andra ställen.

mohairgarn
Angorina Lyx garn. Foto: ©nini.tjader.2017
Jag hade ett lätt och tunt mohair garn från 70-talet eller så. Dels ett helt oanvänt nystan, dels en hel massa upprepningsgarn från en före detta tröja. Att repa upp mohair-garn är INTE särskilt kul. Det fastnar i sig självt.

mohairgarn
Upprepat mohairgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
mohairgarn
Mohairgarn. Foto: ©nini.tjader.2017
Garnet är 35% mohair, 55% akryl och 10% polyamid.
Jag använde upprepningsgarnet och stickor nummer 5,5. Tunt garn, men jag ville ha sjalen luftig, därför ganska tjocka stickor.

sjal, rätstickning, stickning
Nästan färdig sjal. Foto: ©nini.tjader.2017
Ovan ses den nästan färdiga sjalen. På mitten av den ett ljusare parti. Det beror på att jag där använde vad som kvar i ett nystan med oanvänt garn. Här ses också massor med knutar på garnet eftersom det var upprepningsgarn som jag återanvände.

sjal, rätstickning, stickning
Nästan färdig sjal. Foto: ©nini.tjader.2017
Eftersom det här var mitt livs första stickade sjal gjorde jag förståss fel i början på den. Läste fel i de beskrivningar jag läste… Jag ökade på varje varv istället för vartannat som det skulle ha varit.

Så här gör man:


  • Lägg upp 3 maskor.
  • Varv 1: Sticka ett varv rätstickning.
  • Varv 2: Sticka rätstickning en rät maska, ett omslag, en rätt maska, ett omslag, en rät maska.
  • Varv 3: Sticka rätstickning hela varvet utan ökningar.
  • Varv 4: Sticka som varv 2 med ett omslag på varje sida om mittenmaskan.
  • Varv 5: Sticka rätstickning hela varvet utan ökningar.

Fortsätt sticka rätstickning och gör ökningarna vartannant varv på varje sida om mittenmaskan.
Sticka tills du tycker att sjalen har blivit lagom stor. Maska av ganska löst, fäst trådar.

sjal, rätstickning, stickning
Sjalkant. Foto: ©nini.tjader.2017

Om du vill kan du göra en kant i avvikande teknik runt hela sjalen. Jag virkade runt den i två varv med stolpar. Jag gjorde den här kanten för att få bättre stadga i kanten. och för att hålla ihop den något.

Blocka sjalen för att få den så slät som möjligt och för att få kanterna raka.  Det kan man antingen göra genom att spänna ut sjalen med nålar och därefter ha en fuktig handduk som täcker den och låter den torka så. Jag strök den på lägsta värme med stryktrasa emellan. Det gick bra det med.

sjal, rätstickning, stickning
Färdig sjal, överkant. Foto: ©nini.tjader.2017
Eftersom jag gjorde fel i början på stickningen fick jag som en "bubbla" överst på mitten på den som inte gick att bli av med. Men det gör inget. Man kan vika ner den delen som en liten extra krage. Det var ju trots allt den första sjal jag någonsin stickat. Nästa ska jag inte sticka fel på…

Nästa sjal ska bli blå. Av helt nytt garn som jag köpte på Sy- & Hantverksmässan nyligen. Ska bli skönt att sticka utan knutar med oanvänt garn.

sjal, rätstickning, stickning
Färdig sjal. Foto. ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar