2017-10-25

Kladdkaka

kladdkaka, chocolatecake
Kladdkaka. Det som finns kvar 2017-10-25. Foto: ©nini.tjader.2017
Det finns hur många olika recept som helst på kladdkaka. Häromdagen gjorde jag den kladdkaka som det fanns recept på i senaste Buffé från ICA. Här är deras senaste recept.

Ingredienser:


  • 150 g smör
  • 3 ägg (medium storlek)
  • 3 dl strösocker (270g)
  • 1,75 dl vetemjöl (105 g)
  • 1,25 dl kakao (50 g)
  • En halv matsked vaniljsocker
  • 2 kryddmått salt
  • smör och mjöl till formen


Gör så här:


  1. Sätt ugnen på 175 °C.
  2. Smält smöret. Rör ihop ägg och socker i en skål. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål.
  3. Rör först ner smöret i äggblandningen och sedan de torra ingredienserna.
  4. Häll i en smord och mjölad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter (min form är 20 cm i diameter).
  5. Grädda i mitten av ugnen 17-20 minuter (eller längre om du inte vill ha den för rinnig). Kakan är klar när den är torr på ytan. Låt svalna.


kladdkaka, chocolatecake
Kladdkaka, precis färdiggräddad, 2017-10-22. Foto: ©nini.tjader.2017

Servera med vispad grädde (jag tar nästan alltid Milda Mat & Visp istället för vispgrädde, håller bättre i kylen om inte allt går ut direkt).

Jag använder Canderels sockerfria kakao-pulver CANKAO med 50% kakao i. Finns i mina trakter enbart att köpa på City Gross. Innehåller sötningsmedel, men det är inte särskilt sött.

Jag älskar kladdkaka… men jag borde nog ha haft den inne i 25 minuter istället för 20. Den blev väldigt rinnig. Nu äter jag upp sista biten…

ICA har många andra recept på kladdkakor på sin site och den här artikeln om kladdkakor som är intressant.

kladdkaka, chocolatecake
Kladdkaka 2017-10-25. Foto: ©nini.tjader.2017

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar