2015-09-08

En överlevare

humla, rudbeckia
Humla på rudbeckia. Foto: ©nini.tjader.2015
Den här humlan ovan satt ovanpå rudbeckian utanför min uteplats i över två dygn. Två dygn av hällande regn dessutom. Och den satt kvar.

Jag var efter de två dygnen övertygad om att den var död. När regnet igår upphört förflyttade jag den till ett hushållspapper (som jag lade tyngder på så det inte skulle flyga bort) och lade i solen. Tänkte försäkra mig om att humlan var död innan den åkte i sophinken. Efter en kort stund på det torra pappret i solen började den röra på sina antenner. Sen förflyttade den sig över pappret. Och lyfte och flög sin väg – direkt tillbaka till samma rudbeckia där den tillbringat de senaste två dygnen. Men bara för en kort stund. Lite senare hade den flugit sin väg.

Ytterligare en humla räddad.

humla, rudbeckia
Humla på rudbeckia. Foto: ©nini.tjader.2015
Humlorna var igår väldigt slöa och ute efter värme och sol. Den nedan satt länge i solen på tegelväggen utanför uteplatsen och bara solade sig.

humla
Humla på väggen. Foto:©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar