2015-08-19

Odlade blåbär

blåbär
Blåbär. Foto: ©nini.tjader.2015
I år fick de odlade blåbärsbuskarna faktiskt blåbär. Små och torra. Inte fler än att man äter dem varteftrer de mognar. Förra året inga blåbär alls. Året innan, då de var nya, cirka 10 stycken blåbär sammanlagt (på två buskar). I år fick de tillskott av bra jord i våras (hortensiajord) och till viss del hjälpte det.

Men de trivdes inte så bra där de hitintills stått. Den ena busken fick i år bleksiktiga blad. Och de har knappt vuxit något alls sedan jag ursprungligen planterade dem.  Jag tror att de har växt för nära det numera jättestora mirabelleträdet som tar allt vatten, allt ljus och all näring ur jorden.

Så, nu är buskarna flyttade. De står nu i närheten av min odlingsbox bakom uteplatsen. Mer ljus där. Men jorden var väldigt stenig och hård att gräva i. Stenarna tog jag förstås bort så gott det gick och fyllde sedan på med vanlig plantjord och 10 liter vatten, som fick sjunka undan, innan jag satte ner plantorna och fyllde på med mer plantjord. Och ytterligare 10 liter vatten. Nästa år får vi se om det blev en bra plats och om de får fler bär. De ska få gödning och mer bra jord till våren.

Gropen där de stod har fyllts igen med jord och fått gräs sått ovanpå. Vattnar och väntar nu på att gräset ska gro.

Bilden nedan på de flyttade blåbären är tagen i kvällsljus. Därav de underliga färgerna.

blåbär
Blåbär i kvällsljus. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar