2015-08-04

Klematis istället för klockranka

clematis
Clematis Multi Blue Foto: ©nini.tjader.2015
Med undantag för något enstaka år har jag alltid haft en klockranka (Cobea Scandens) klättrande på väggen. Både här och på balkongen vid min förra lägenhet. Klockrankan är dock inte perenn i Sverige, och även om den växer snabbt och blir stor, så blommar den väldigt sent, om alls.

Så i år blev det en klematis istället, en Clematis Multi Blue. Planterad i stor Lindesbergskruka som tål att stå ute på vintern. Med täckning nedtill för plantan, och under för krukan, räknar jag med att den ska överleva vintern och därför inte behöva köpa någon ny klätterväxt nästa år.

Jag har tidigare försökt med klematis i min rabatt utanför uteplatsen. Det har inte fungerat. De har bara överlevt sommaren och sen dött. Ska bli intressant att se hur det går för den här. Den står i uteplatsens soligaste och varmaste hörn, tillsammans med tomatplantan och chiliplantorna och fikonträdet. Med den här sommarens regnande har jag inte behövt vattna den en enda gång… Där plantan går ner i krukan är den skyddad av en upp-och-nedvänd blomkruka i plast. Klematis vill ha skydd för sin rotklump sägs det.

clematis
Clematis Multi Blue. Foto: ©nini.tjader.2015
Den här heter Clematis Multi Blue, och får stora blå blommor med intressant mittdel. Den har precis börjat blomma och det är fler knoppar på gång. I solsken ser den lila ut. Den klättrar fint, helt av sig själv, på spaljén. Med lite tur, och om den överlever vintern, blir den förhoppningsvis större och mer täckande nästa år.

clematis
clematis
clematis
Clematis Multi Blue. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar