2015-07-30

Mellan regnen

astrantia major, stjärnflocka
Astrantia major/Stjärnflocka Foto: ©nini.tjader.2015
Mellan regnen kollar jag upp hur det går med växtligheten där ute. Och dokumenterar så att jag kan se utvecklingen år från år, och minnas vad som växer var.
En av mina favoritblommor är stjärnflocka/astrantia major. Bina och humlorna gillar den också.
Jag har en rosa. De finns även i vitt och mörklila har jag sett.

astrantia major, stjärnflocka
Astrantia major/stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
De blev varken så höga eller så många blommor i år som förra året.

astrantia major, stjärnflocka
Astrantia major/stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
Bina var inte så många heller. Men det fanns i alla fall bin.

astrantia major, stjärnflocka
Astrantia major/stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015
Tror den är på tredje året nu.

astrantia major, stjärnflocka
Lilla rabatten. Foto: ©nini.tjader.2015
Den är nu utblommad. Den växer bakom hortensian – som är ovanligt stor i år och till och med kommer att få två blommor – och en ny vit höstflox som tills vidare bara är grön.

astrantia major, stjärnflocka
Lilla rabatten. Foto: ©nini.tjader.2015
I bakkanten på den här lilla rabatten växer det gräslök, och utanför den smultron (som verkar omöjliga att utrota … de har funnits där sen jag flyttade hit).

Där står även regnmätaren och ett par solcellsdrivna trädgårdslampor. På sistone är det knappt att de lyser. De får väl inte tillräckligt med sol.

Som nedan såg det ut då stjärnflockan blommade som bäst. Man ser på salladsärtorna bakom rabatten att det var ett tag sen. Salladsärtorna är ju nu klara för skörd.

astrantia major, stjärnflocka
Lilla rabatten med blommande stjärnflocka. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar