2015-07-23

Tomater på G

tomater, tomatoes
Tomat. Foto: ©nini tjader.2015
I år är det tur att man inte försökt sig på att odla tomater från frö och tro att man skulle få någon slags skörd… Med den här sommarens vädersituation, framför allt bristen på sol och mängden regn, är det tur om man ens får skörd på en förodlad tomatplanta.

tomater, tomatoes
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2015
Men den planta jag köpte på ZETAS bär frukt.

tomater, tomatoes
Foto: ©nini.tjader.2015
Nu börjar tomaterna rodna, men det har tagit sin tid.

tomater, tomatoes
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2015
Det här är en busktomat som heter TOTEM och inte behöver tjyvas (dvs knipsa av eventuella sidogrenar som dyker upp på plantan). Den är placerad ute på uteplatsen, i varmaste och soligaste hörnet (tillsammans med två chiliplantor som inte kommit så långt än).

tomater, tomatoes
Toamt. Foto: ©nini.tjader.2015
Jag älskar tomater. Det är SÅ gott. Förutsatt att man fått en sort som har smak förståss…

En gång för många år sen, när jag bodde i Vårby Gård och bara hade en lång och smal balkong med morgonsol och sne ingen sol alls, så frösådde jag. Visst det blev plantor. Visst, det blev stor aoch röda tomater. Men de var mjöliga och smakade apa. Så frösådda tomater ger jag mig aldrig på mer. Inte frösådd över huvud taget föresten oavsett vad det gäller. Jo, ärtor och bönor fungerar för mig, men inget annat.

tomater, tomatoes
Foto: ©nini.tjader.2015
No rodnar tomaterna och börjar ge skörd. Tidigare år har jag köpt cocktailtomater på planta. I flera år fick jag en bra sort som var god och gav många tomater. Förra årets var en flopp. De kom sent och var inte alls så goda som tidigare års. Därför satsade jag i år på en busktomat.

tomater, tomatoes
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2015
Nu kan man börja skörda.

tomater, tomatoes
Tomat. Foto: ©nini.tjader.2015
Första tomaten är skördad. Den största, längst till vänster på bilderna ovan.

tomater, tomatoes
Tomat. Foto: ©nini.tjader.2015
Åt den med andakt med lite salt och svartpeppar på. Den var riktigt god.
Tre till är på G. De är fortfarande i grönaste laget på baksidan, men snart så. Dyrt kilopris blir det så klart på dem. Plantan kostade 89 SEK om jag minns rätt.

tomater, tomatoes
Tomater. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar