2015-04-12

Val av matta under köksbordet

bomullsmatta, matta, köksmatta
Foto: ©nini.tjader
Jag vill helst ha matta i köket under köksbordet. Skönare att sätta fötterna på än om det inte finns någon matt alls.

Så här, som ovan, ser min köksmatta oftast ut. Bilden är tagen förra året tror jag. Mattan har inte längre någon frans. Friserade bort den efter senaste tvätten eftersom den ändå höll på att falla av.

bomullsmatta, matta, köksmatta
Foto: ©nini.tjader.2015
Det är en finsk trasmatta i 100% bomull. Den har varit med i cirka 35 år eller något i den vägen. Var dyr då den köptes. Den är i ljusaste laget att ha under köksbordet. Blir fort smutsig. Brukar vända den en gång innan jag tvättar den igen. Den går att tvätta i maskin (föreningens grovtvättmaskin numer, förr lämnade jag in den för tvätt). Tvättad om och om igen. Den får hänga med så länge den håller ihop. Den är cirka 160 x 230 cm stor.

Jag har också en större, mer mörkblå, bomullsmatta som jag brukar ha i köket när den ljusblå ovan tvättas (med en ganska lång torktid efter tvätt). Det var en billig matta som jag köpte på Ikea för cirka 10 år sen just med syftet att ha den att byta med när den ljusblå var på tvätt. Men den är för mörk tycker jag.

Det vore ju fint med en snygg matta att byta med. Har lagt undan pengar från de senaste Blocket-försäljningarna, öronmärkta för en ny matta till köket. Så pengarna för arveservisen, förra kontorsstolen, Billy-skåpdörrarna och cykeln är tänkta att bli en ny matta till köket.

De mattor jag tittat på är följande.

ullmatta, matta, köksmatta
KATTRUP från Ikea.
KATTRUP från Ikea. Har för mig att den tidigare var rödare än den är idag. Monica hade en sån i sitt kök. Jag har alltid gillat den. Så här såg den ut i Monicas kök i Umeå. Men jag tycker att den idag hos Ikea ser brunare ut än den Monica hade. Ullmatta, slätvävd, handvävd. Naturligtvis kan en handvävd matta ändra utseende över åren i Ikeas sortiment.

ullmatta, matta, köksmatta
Monicas kök i september 2013. Foto: ©nini.tjader.2015
ullmatta, matta, köksmatta
Mäklarbild vid försäljningen av Monicas lägenhet.
Jag har också funderat på plastmatta och såg en nyligen hos Folkhemmet vid Heron City (de har nyligen flyttat dit från Nacka Forum). Den mattan heter Waves och är från Horredsmattan och finns i en bredd på 200 cm vilket vore bra för att stolarna ska få rum och kunna dras ut och in under bordet utan att behöva lyftas. De flesta andra mattor är anting 160 cm breda eller 170 cm breda.

plastmatta, matta, köksmatta
Plastmattan Waves från Horredsmattan.
Den har grå botten med vitt mönster på ena sidan och tvärtom på andra sidan. Vändbar. Tvättbar. Finns i bland annat 200 cm bredd. Plastmattan är dyrast.

Sedan fick jag syn på mattan EMMA hos MIO. Ullmatta. Finns i flera storlekar. Ju större desto dyrare. Tror jag kan nöja mig med en i storleken 160x235 cm. Nästa storlek är 190x280, vilket är lite i största laget vad gäller längden. Den är mer pastellfärgad än vad som framgår av bilden.

ullmatta, matta, köksmatta
Mattan EMMA från MIO. 
Det fina med en flerfärgad matta är att den passar ihop med alla stolsits-kuddar jag har. Jag har inga gardiner i köket så inga övriga textilier att synka med. Den är heller inte för ljus. Eventuellt kommande fläckar ska ju helst inte synas hur lätt som helst. Det är Ikeas matta också bra på. Plastmattan är ju lätt att göra ren på ett annat sätt än en ullmatta och kan därför vara ljusare.

Jo, jag har tittat på mattor i naturmaterial också. Men de är för lika parkettgolvet i färgen. IKEAs LOHALS exempelvis. Den är den billigaste. Men, som sagt, nästan samma färg som parketten.

jutematta, matta, köksmatta
Ikea LOHALS, jutematta


Har funderat fram och tillbaka för att besluta mig. Förmodligen blir det EMMA från MIO. Tror att den skulle bli fin i mitt kök. Synpunkter?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar