2015-04-01

Fönstret i vardagsrummet

vardagsrumsfönster
Vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015

Just nu är jag inte ett dugg nöjd med mitt fönster i vardagsrummet.
Det är rörigt och fullt med pelargonsticklingar, nerklippta Mårbacka-pelargoner, två amaryllis sen i julas som jag försöker över-somra lökarna till (står bakom gardinen) och så ett par mini-ekar från ekollon som för närvarande inte får rum i köksfönstren.

Egentligen ska mitt gamla oregerliga och hårt nerklippta olivträd stå i fönstret, men för tillfället står det på en hög pall en bit in i rummet i väntan på sommarvärme och på att få komma utomhus. Där vill jag egentligen ha en större, mer fyllande blomma. Men inte så stor som monsteran som tidigare stod där och som jag slaktade för att den blev för stor och tog bort allt ljus. Har spanat in fiolfikusar. Syns i de flesta inredningsreportage för närvarande. Men kanske inte…

vardagsrumsfönster
Vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015
Mitt blå stilleben på hörnet kommer helt i skymundan. Och min corokia cotoneaster där i mitten försvinner i röran. Varför har jag sten på fönsterbrädan? Jo jag har glömt att lägga ut den på bordet på uteplatsen. Där brukar den vara tyngd för tidningar och papper så de inte ska blåsa bort när man sitter utomhus och läser. Men än har det inte ens varit läge att sitta utomhus…

vardagsrumsfönster, stilleben
Stilleben i vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015
Den runda blå vasen är från Hemtex. Satte en ljuslykta med doftljus i den. Men just nu är det knappt den får rum på fönsterbrädan.

Och jag har bytt gardiner fyra gånger inom loppet av en och en halv vecka… Började med att testa spetsgardiner som jag inte haft framme sedan jag flyttade hit. Nej. Det såg helt fel ut. Spetsgardinerna - 4 stycken av en sort och 2 av en annan, alla vita – försöker jag ge bort till någon där de stilmässigt passar bättre. Spetsgardiner passade i förra lägenheten, men inte här.

Sen bytte jag till vita nästan genomskinliga gardiner, utan mönster eller spets. Jorå, kan nog gå. Men då måste jag sy på någon slags veckband upptill. Att hänga dem med kläm-ringar, som jag gjorde, såg inte klokt ut.

Sen hängde jag dit vita, släta gardiner av tunn lakansväv, ej genomskinliga. Kan nog också gå. Men även här behövs veckband om de ska hänga snyggt. Har just nu inga veckband att sy på. Öljetter funkar också, men funkar svarta öljetter på vita gardiner? Har ett gäng svarta som inte fungerade på ett draperi (tyget var för tjockt) som jag skulle kunna använda.

Sen hängde jag dit mina tjocka gardiner i vit bomull med öljetter (från Ikea). De funkar. Det är de gardiner jag nästan alltid använder i vardagsrummet när de inte är i tvätten. Eller om jag inte för tillfället har vita panelgardiner av linne där. Väggarna är ljusgrå, gardinstängerna är svarta.

Det är svårt med gardiner. Bar iväg med en full kasse gardiner till Myrorna nyligen.  Med mönster och material som jag inte kommer att använda igen. Någon annan kanske har bättre användning för dem och tycker att de är snygga.

vardagsrumsfönster, gardin
Gardin i vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015
Nedanför fönstret i vardagsrummet, bredvid dörren ut till uteplatsen, har jag en mindre snygg förvaringsplats.

Foto: ©nini.tjader.2014
Här står sånt som hör till utelivet men som inte kan stå ute över vintern. En trave av Ikeas låga piedestaler/bord i metall (de svarta under papperskorgen). I papperskorgen trädgårdshandskar och en del annat som har med utet att göra. Plus direkt innanför dörren fågelfrö för att fylla på vildfåglarnas fröautomater. Och fågelbadet i grön keramik. Det kanske man kan våga ställa ut nu utan att det fryser sönder?

Skor och stövlar för att snabbt byta när man behöver kliva ut står också här. Två par foppatofflor så att eventuell gäst också kan få gå ut med skor på fötterna. Inget av det här syns särskilt mycket när man är inne i rummet eftersom det står bakom schäslongen, nedanför fönsterbrädan. Men egentligen vore det fint med en bättre lösning.

Foto: ©nini.tjader.2015
Ja, det är mina fötter där längst ner. Mattan jag står på är en broderad, ganska lång kelimmatta köpt i Turkiet. "Dörrmattan" (som grannens Gustav älskar att sätta klorna i) är en liten dhurries matta i ull från Ikea som jag köpte för många år sen för att testa om röd matta kunde fungera i mitt dåvarande vardagsrum. Det blev då en blå istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar