2014-11-13

Sista mangolden skördad

mangold
Mangold 2014-11-12 Foto: ©nini.tjader.2014
Igår tog jag hand om den sista mangolden. Det sägs att den är två-årig så jag klippte av bladen istället för att rycka upp hela plantorna. Får se i vår om den kommer tillbaka… Annars har jag fortfarande frö kvar.

Googlade mig till att man kan frysa mangold som den är. Så hälften av det jag klippte av frös jag in (efter att ha sköljt den för att få bort eventuella kryp och jord). Hälften använde jag i min vegetariska lasagne istället för spenat. Det har jag gjort en gång förut. Då lärde jag mig att den krymper extremt mycket när man fräser den i olivoljan. Så den här gången hade jag i betydligt mer i kastrullen för den såsen. Och fortsatte fylla på tills det såg lagom mycket ut.

mangold
Mangold 2014-11-12 Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar