2022-01-31

Gladsockor – tåupp, häl med förkortade varv

Gladsockor. Foto: ©nini.tjader.2022

 Gladsockor kallar jag de sockor jag stickar med flerfärgat, självrandande garn i glada färger.

Garnet till senaste gladsockorna. Foto: ©nini.tjader.2022

Garnet till mina senaste gladsockor kommer från hobbii.se. Garnet heter Silly Socks och har 75% ull 25% polyamid. Superwash. Jag använder rundsticka nummer 2,5 och 80 cm lång. Jag stickar en socka i taget. Och jag drar INTE ut garn så sockorna blir likadana. Just med det här garnet hade det nog fungerat att göra det, men jag vill inte slösa garn genom att dra bort en bit för att de ska bli lika. Jag tycker att charmen med den här sortens självrandande garn just är att sockorna blir olika.

Garnet till vänster har färgnamnet Gracious Voltige. Garnet till höger har färgnamnet Witty Joker. Nystanen är på 100 gram och räcker till ett par sockor i normalstorlek. Det blev 41 gram kvar av första nystanet när sockorna var klara.

Början på första sockan. Foto: ©nini.tjader.2022

Det här blev toe-up sockor, dvs man börjar i tån och stickar uppåt. Det finns många sätt att göra uppläggningen till toe-up sockor. Jag använder den här uppläggningen från tidningen Land.

När man fått den bredd på sockan man vill ha (prova) stickar man uppåt runt runt tills foten är tillräckligt lång, dvs. där man ska börja göra hälen.

En färdig socka. Foto: ©nini.tjader.2022

Hälen görs med förkortade varv. Inte helt enkelt. Det var ett tag sen senast jag gjorde sockor med den här sortens häl. Det finns en beskrivning på den från tidningen Land. Men jag föredrar nog den här: http://hjalpstickan.se/halskolan-forkortade-varv-och-dubbla-maskor. Eller videon från Tantulltuss som du hittar här: PreviewPreview23:43Tantulltuss visar - Häl med förkortade varvYouTube · Tantulltuss · 14 Apr 2016 Om du har boken #tantulltusssockor så finns det beskrivning på hälen där också.

Eftersom det var länge sen jag gjorde den här sortens häl så resulterade det i fem upprepningar på första sockan innan jag till sist fick till det.

Undersidorna av sockorna. Foto: ©nini.tjader.2022

När man stickat klart hälen så stickar man ett antal varv runt innan man börjar med mudden. Du väljer själv var du vill att mudden ska börja.

Sockorna. Foto: ©nini.tjader.2022

Mudden stickas antingen med 2a 2r eller 1a 1r. Sticka den så lång som du vill ha den. Min mudd är 10 cm lång. Naturligtvis kan du göra den längre eller kortare om du vill.

Nerifrån och upp socka. Foto: ©nini.tjader.2022

När man stickat så långt man önskar på mudden så maskar man av.

När man stickar nerifrån och upp bör man göra en s.k. elastisk avmaskning. Annars blir det lätt för tight och oelastiskt med avmaskningen. Det finns många olika sätt att göra elastisk avmaskning. Jag föredra den här (som jag även använder när jag maskar av nedtill på en tröja stickad uppifrån och ner). Videon hittar du här (på engelska).

Färdiga gladsockor. Foto: ©nini.tjader.2022

De blev precis som jag ville ha dem. Trådar är fästa och de är klara att tas i bruk. Ett väldigt behagligt garn att sticka med och det känns skönt på foten. Återstår att se hur det beter sig vid tvätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar