2022-01-25

Strimlade kycklingbröst med mango

Strimlade kycklingbröst med mango. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag hade en mogen mango. Och en skrynklig röd chili. Och gott om frysta kycklingbröst i frysen. Funderade på vad jag skulle göra med dem. Hade ett recept på heta räkor med mango. Tänkte att man kanske kunde byta ut räkorna mot kyckling istället? Sagt och gjort. Det här blev det.

Ingredienser

  • 2 kycklingbröst
  • 1 urkärnad och strimlad röd chili
  • 2 hackade vitlöksklyftor
  • 1 tunt skivad liten purjolök. Jag hade ingen purjolök så jag tog en gul lök och skar tunna skivor av den istället.
  • 1 msk rapsolja
  • 2,5 dl matlagningsgrädde
  • 3 msk mango chutney
  • 0,5 lime, pressad saft
  • 1 mango i tunna klyftor (jag missade att skala den, borde jag ha gjort)
  • 4 krm salt
  • Klippt persilja (enligt receptet koriander, men jag gillar inte koriander)

Gör så här:

  1. Skär kycklingen i strimlor eller mindre bitar.
  2. Fräs kycklingen i rapsolja.
  3. Salta och svartpeppar.
  4. Lägg i chili, vitlök, och purjo eller lök och fräs med kycklingen.
  5. Häll i grädde, chutney och limesaft, och låt sjuda tills det tjocknat något.
  6. Bland i mango i bitar eller tunna klyftor (kom ihåg att skala mangon först). Jag använde färsk, mogen mango (den är billig just nu), men man kan förstås använda fryst mango istället.
  7. Låt allt bli genomvarmt.
  8. Strö över hackad persilja (eller koriander om du gillar det).
Åt det med pasta i söndags och med potatis igår måndag. Bäst med pasta.

Det blev över förväntan gott.

PS. Om man gör det här med räkor istället för kyckling så går räkorna i först på slutet, efter punkt 7 ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar