2022-01-25

Bärgrottor/Syltgrottor

Björnbärsgrottor. Foto: ©nini.tjader.2021

Alla gillar hallongrottor, eller? Men om man inte har någon hallonsylt? Då kan man göra bärgrottor med valfri sylt. Häromdagen gjorde jag björnbärsgrottor. Jag hade björnbärssylt som jag gjorde i höstas av mina egna björnbär. Det blev supergott.

Jag utgick från receptet till Birgitta Rasmussons (Hela Sverige Bakar) klassiska hallongrottor.

Ingredienser

200 gram smör
1 dl strösocker
1 rtsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
4,5 dl vetemjöl

Fyllning

0,5 – 1 dl sylt

Gör så här

  1. Rör smör och socker tidigt. (Har alltid undrat, kan man smälta smöret något för att göra det lättare att blanda med sockret?)
  2. Blanda vaniljsocker, bakpulver och mjöl och och rör ner det i smeten. Arbeta samma till en deg.
  3. Forma degen till en rulle, ca 20 cm lång. Skär i ca 20 bitar.
  4. Rullar bitarna till kulor och tryck ut dem i pappersformar till kakor så det blir en grop i dem.
  5. Lägg i lite sylt i varje grop.
  6. Grädda i 75 grader i cirka 18 minuter.
Man kan göra dem med valfri sylt. Exempelvis hallonsylt, jordgubbssylt, blåbärssylt, svart- eller röd vinbärssylt. Eller annan söt sylt. Eller som jag gjorde med björnbärssylt. Man skulle nog kunna ta vilken marmelad som helst också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar