2022-01-12

3 hg garn = 4 par tumvantar

3 hg Järbo Svensk Ull. Foto: ©nini.tjader.2021

Varje år har Järbo en Knit Along kallad julvanten. För fjärde året i rad deltog jag. Här hittar du mer om det. Jag köpte ett garnpaket om 3 hg i olika färger från Järbo för Julvanten 2021. Väldigt mycket garn för ett par vantar var det någon som sade… Garnet är Järbo Svensk Ull.

Det blev fyra (4) par tumvantar av det. Hade 13 gram kvar när de fyra paren var färdiga.

Första paret – Julvanten 2021

Första paret blev själva Julvanten 2021. En vante med lite annorlunda mudd och istickstumme. Trefärgade med rosor. Jag gillade mudden, som har resårstickning på insidan och uppvikt nederkant. Jag gillade inte tum-modellen med istickstumme. Den modellen gör att det blir lite trångt i vanten där tummen är.

Julvanten 2021, 79 gram. Foto: ©nini.tjader.2021

Julvanten 2021. Foto: ©nini.tjader.2022

Eftersom det var mycket garn kvar av alla tre färgerna stickade jag ännu ett par tumvantar.

Andra paret

Andra paret. Foto: ©nini.tjader.2021

Andra paret fick en likadan mudd som Julvanten 2021, men en tumme enligt #garnomerasenklavante. Det är min favorittumme på tumvantar eftersom den är likadan för både vänster och höger vante. Trots det gjorde jag fel här på mudden. Det blev två vänster-muddar… Men det gör inget. Toppen är en avig och en rät med vridna räta maskor.

Vante nummer två, 72 gram. Foto: ©nini.tjader.2021

Vante nummer två väger 72 gram. Fortfarande mycket garn kvar.

Tredje paret


Tredje paret. Foto: ©nini.tjader.2021

Tredje paret fick också en likadan mudd som den i Julvanten 21. Jag gillar den mudden. Tummen blev däremot en traditionell tumme vid sidan av vant-handen. Den är lika bekväm som #garnomerasenkla vante tumme, men den kräver att man håller redan på höger och vänster sida av vanten när man stickar den.

Toppen på vanten är gjord med en maska i det greniga garnet och en i det mörkröda.

Tredje paret väger 72 gram.

Här började jag tveka om garnet skulle räcka till ytterligare ett par tumvantar.


84 gram kvar efter tre par tumvantar.

Fjärde paret

Jag chansade och started ett fjärde par tumvantar. Lite annorlunda än de tidigare.


Fjärde paret fick en liten rullkant längst ner på mudden, sen stickade jag vartannat varv i en färg och vartannat varv i en annan färg. Där jag började uttagningarna för tumkilen bytte jag ut den ena färgen för att få en "mudd"-effekt. I toppen enfärgat i det mörkröda. Tummarna blev sen samma bottenfärg som på handen i övrigt.


Par nummer fyra väger 68 gram
Kvar är 13 gram…



Fyra par rejäla, varma tumvantar blev det av de 3 hg garn jag hade från början. Effektivt nyttjande kan man säga.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar