2022-01-29

Enchiladas med kyckling

 

Enchiladas med kyckling. Foto: ©nini.tjader.2022

Nyligen såg jag i förbigående ett recept på enchiladas med kyckling. Eftersom jag hade frysta tortillabröd och en påse färdigstrimlad fryst Sweet Chili Kyckling i frysen tänkte jag att jag skulle utnyttja det. Det här blev min version. 2 portioner.

Ingredienser

  • 4 tortillabröd
  • Färdiglagade, frysta kycklingstrimlor, så mycket som behövs för 4 tortillarullar. Jag använde Sweet Chili kycklingstrimlor. Finns olika sorters i frysdisken.
  • 1 burk eller tetra krossade tomater
  • 1 stor röd lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 röd paprika (går säkert lika bra med en gul eller grön)
  • Mald spiskummin efter smak (2 tsk stod det i receptet)
  • 1 tsk paprikapulver
  • 1 mask torkad oregano
  • ½ tsk chipotle pulver (skulle varit chipotlepasta, men det hade inte mitt ICA i Tumba)
  • Olivolja till stekning
  • Salt
  • Peppar
  • 150 g riven ost (jag använde Taco-ost, men det går säkert bra med vilken riven ost som helst)

Gör så här

  1. Förvärm ugnen till 225°
  2. Gör först tomatsåsen. Skala och hacka vitlöken. Skala och hacka rödlöken. Skala och hacka paprikan.
  3. Stek lök, vitlök och paprika i olja.
  4. Tillsätt krossade tomater, malen spiskummin, paprikapulver, torkad oregano, salt och peppar och låt koka ca 15 minuter.
  5. Häll tomatsås-röran i en ugnssäker form som ska rymma tortilla-rullarna.
  6. Fyll fyra tortillabröd med kycklingstrimlor och rulla ihop dem och lägg dem med skarven ner i ovanpå tomatsåsen i ugnsformen.
  7. Toppa med riven ost.
  8. Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter.
Skulle varit hackad koriander till dem också, men den blev kvarglömd i sin kruka på köksbordet.
Det blev väldigt gott och med precis rätt enchilada-smak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar