2022-07-27

Röda vinbär och rabarbersylt

Cirka 1,5 liter röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Igår plockade jag knappt 1,5 liter röda vinbär på bostadsrättsföreningens Allmänning. Eftersom jag inte har plats i frysen (liten frys) bestämde jag mig för att i år göra något annat av bären än att frysa in dem. Hade också 557 gram rabarber i kylen. Så det fick bli en sylt med röda vinbär och rabarber.

Röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

Rabarber. Foto:©nini.tjader.2022

Ingredienser

  • ca 1,5 liter (1022 gram) röda vinbär
  • 557 gram tunt skivade rabarber
  • 450 gram (4,5 dl) syltsocker
  • 2 tsk vaniljsocker

1022 gram (ca 15 liter) röda vinbär. Foto: ©nini.tjader.2022

557 gram skivade rabarber. Foto: ©nini.tjader.2022

Gör så här

Häll allt i en större kastrull och rör om.
Koka i cirka 10 min tills alla bär lösts upp.
Rör om då och då.
Mosa mot slutet bären och rabarbern så gott det går.

450 gram syltsocker. Foto: ©nini-tjader.2022

2 tsk vaniljsocker. Foto: ©nini.tjader.2022

Rör om och koka i ca 10 minuter. Foto: ©nini.tjader.2022

Kokande sylt. Foto: ©nini.tjader.2022

Spola de burkar du ska använda med kokhett vatten.
Ta av kastrullen och töm bort vattnet från burkarna.
Häll sylten i burkarna och sätt på locket.
En del ställer burkarna upp och ned för att det ska bli vakuum i dem. Jag brukar inte göra det.
Låt svalna.

Två stora burkar och två små blev det. Foto: ©nini.tjader.2022

Rabarber och röda vinbär, sylt. Foto: ©nini.tjader.2022

Nu ska jag plocka av de svarta vinbären. Tror jag ska göra saft av dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar