2022-07-23

Tomater och chili

Tomater "42 days". Foto: ©nini.tjader.2022

Förra året sade jag att jag skulle inte odla tomater. För mycket plock och jobb för länge för ett ganska litet resultat. Sen fick jag fyra olika sorters tomater, färdigsådda och färdiguppväxta av grannen Grazyna. Och två olika chili. Så det blev till att odla tomater och chili i alla fall.

Till att börja med växte de i krukor på köksbordet och i vardagsrumsfönstret. När det blev varmt nog utomhus fick de flytta ut på uteplatsen där de står nu.

Nu börjar tomaterna komma. Och chili blir det hur mycket som helst.

Det här är de sorters tomater jag har.


42 Days. De har en liten lustig topp på tomaterna. Blommar av bara den så förhoppningsvis blir det många tomater också. Just nu är den 180 cm hög från jorden i krukan.


Snow Fairytale. Huvudplantan gick av vid omplantering. Klippte av toppen och stoppade ner i krukan. Nu har den rotat sig ordentligt. Den har just nu två tomater. Toppen har nu börjat växa igen och få fler blommor så det blir nog fler tomater.


Orions Belt. Två ganska kraftiga tomater just nu. Plus tre små till högre upp och fler blommor som förhoppningsvis blir tomater de också.


Arctic Rose. Just nu tre tomater, lite platta och annan form än de andra. Fler blommor på den så förhoppningsvis blir det också fler tomater.


Röd chili, Pyongyang gochi korea eller apache. Det blir massor av den. Hoppas den smakar bra. Hur stark den är vet jag inte.


Gul chili. Aji-lemon drop. Fullt med små chilisar. Även på baksidan in mot hörnet. Och den blommar fortfarande så de kan fortfarande bli ännu fler.

Både tomater och chili får Blomstra som näring lite då och då. 

Chiliplantorna är vackra i formen. Tar in dem när det blir kallt. Med lite tur kan de kanske övervintra? Har läst någonstans att det kan gå. Har även läst att man ska kunna övervintra tomatplantor inomhus. Om jag hade plats så…


Här bor mina tomater och chili tillsammans med Malabarspenaten. Chiliplantorna är inne i hörnen både till vänster och höger. Varmaste hörnet på uteplatsen. Västerläge. Foto: ©nini.tjader.2022







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar