2022-07-26

Basilika, evighetsplantan

 

Basilika. Foto: ©nini.tjader.2022

Jag har en stor planta basilika i ett av mina köksfönster. Den bor inomhus eftersom den inte tål blåsten utomhus. I nuläget är den cirka 80 cm hög från jorden i krukan. Och den blommar.

Blommande basilika. Foto: ©nini.tjader.2022

Ursprungsplantan är från ICA i en sån där ynkligt liten kruka med jord. Direkt när jag tog hem den planterade jag om den i en större kruka med jord och var noga med vattningen. Senare fick den en ännu större kruka, den som den växer i idag.

Man kan också få rötter på avklippta delar av basilika, antingen genom att sätta den i ett glas vatten och vänta på rötterna och senare plantera den, eller genom att stoppa ner stjälkarna direkt i jord.

Basilika. Foto: ©nini.tjader.2022

Det viktiga är sen att vattna regelbundet. Basilikan är super-törstig och får inte bli torr. Blir den torr slokar den omedelbart. Är den torr för länge dör den.

Basilica, avrepade blad. Foto: ©nini.tjader.2022

Basilika som man vill spara fungerar bäst fryst. Torkad tappar den nästan all smak. Min hamnar i frysen (om jag har plats där).

Basilika till frysen. foto: ©nini.tjader.2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar