2015-12-24

Så är det jul igen

amaryllis merry christmas
Amaryllis Merry Christmas! Foto: ©nini.tjader.2015
Så är det jul igen. Trodde inte att någon av mina amaryllisar skulle finnas kvar till julafton. Men jag hade fel. Det här (ovan) är det sista av dem. Den vita tog slut för ett par dagar sedan. Den mellanstora har slagit ut sen jag tog bilden i förrgår.

amaryllis merry christmas
Amaryllis Merry Christmas! Foto: ©nini.tjader.2015
Vacker och bra och riktigt röd sort den här Amaryllis Merry Christmas (ja, den heter så).

amaryllis merry christmas
Amaryllis Merry Christmas! Foto: ©nini.tjader.2015
När den knoppas ser man nästan hur de slår ut… så fort går det.

amaryllisknopp
Amaryllis Merry Christmas i knopp. Foto: ©nini.tjader.2015
Som oftast firar jag jul själv. Eller "firar"? Egentligen inte.

skinkmacka
Skinkmacka. Foto: ©nini.tjader.2015
Men lite tillbehör som bara finns så här års blir det. Som julskinka (kommer att räcka över nyår om den håller – den minsta som fanns var på 2,5 kg…). Piggham Gourmet, den dyraste sorten men även den som fått bäst omdömen på de flesta ställen där man utvärderat smaken på julskinka.

ischoklad
Ischoklad. Foto: ©nini.tjader.2015
Ischoklad gjorde jag i år. Förra årets kokosfett… Ja, det håller så länge. Köpte förra året för att göra ischoklad, men blev sjuk i influensa och inte sugen på någonting alls, inte ens godis, så den blev aldrig gjord då. Jag skippade att göra knäck. Någon måtta får det vara…

adventsljusstake
Adventsstaken. Foto. ©nini.tjader.2015
Adventsstake finns på köksbordet.

ljus
Ljus i mässingsstake. Foto: ©nini.tjader.2015
Ljusen i mässingsstakarna i köket är nästan nedbrunna sen Ulla var här i förra veckan. Vi hade glögg-fika med pepparkakor och dadlar och ädelost och åt också till stearinljusbelysning.

köket
Köket. Foto: ©nini.tjader.2015
Köket ser juligt ut med sina röda tallriksunderlägg …

julmust
Julmust. Foto: ©nini.tjader.2015
Julmust är inhandlad. Men inte mer än två stora flaskor. Jag brukar tröttna någonstans in i flaska två. Det ska vara Apotekarnas julmust. Andra sorter tycker jag inte smakar som de ska. Den ena flaskan är i kylskåpet, den andra står på golvet i köket tills den får rum i julskåpet.

julöl
Julöl. Foto: ©nini.tjader.2015
Julöl är inhandlad. Det skulle ha varit Mariestads, som jag verkligen gillar, men den var slut på ICA Maxi. Det blev en tysk julbrygd som heter Burgenfels. God. Provsmakade den till kycklingfilé i limesås igår kväll. Men inte så mycket julöls-smak som Mariestads. Mycket var slut på ICA Maxi. Även Aftonbladets TV bilaga. Fick tag i den hos Statoil på vägen hem med grannen.

apelsiner
Apelsiner. Foto: ©nini.tjader.2015
Och apelsiner finns. Och grapefruit från Jaffa, Israel. Och glögg med smak av vanilj och choklad finns (supergod, grannen och Ulla och jag har testat). Skulle köpa mer på Systemet men den var slut. Tydligen fler som gillade den. Det blev en starkvins glögg Morbergs som komplement. Jättegod den också. Finns också dadlar, pepparkakor och ädelost (troligen övermogen vid det här laget). Att avnjutas till Kalle Anka. Julskinka. Två sorters sill har jag också, och julköttbullar, sylta och rödbetssallad. Så någon form av jultallrik blir det. Ingen Jansson idag. Den gör jag en annan dag.

God Jul på er allihop! Firar jag jul? Nej, egentligen inte. Det är väldigt skönt att slippa åka iväg någonstans eller tvångs-umgås. Jag föredrar faktiskt att göra helger helt för mig själv i lugn och ro. Inga krav. Ingen stress. Inga måsten. Bara sånt jag själv gillar.

köket
Mitt kök, december 2015. Foto: ©nini.tjader.2015
fågel
Dekorationsfågel. Foto: ©nini.tjader.2015
PS. Orkidéerna har fått nya blommor som precis börjat slå ut… En ny säsong är på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar