2014-08-01

Hur går det för balj-bönorna?

2014-07-06 Foto:©nini.tjader.2014

Den 29 juni 2014 skrev jag om mina balj-bönor och hur jag gjorde i ordning en gammal balja för att odla dem i. Så, hur går det för bönorna?

Jotack, det går bra. Växer och frodas. Och fort går det.

Nu har den blomknoppar. Sen väntar vi bara på att bönorna ska komma.

Pilkvistarna frodas också. En gång har jag tagit bort alla blad i toppen på dem eftersom de var fulla med löss. Men bladen kom tillbaka, nu utan löss. De blad som kommit ut längs kvistarna har jag regelbundet tagit bort, men just nu ser jag inte vad som är pilblad och vad som är bön-planta… Allt är lika grönt och bön-plantorna täcker pilkvistarna.

Krassen jag sådde mitt i baljan, för att jag tyckte det såg så tomt ut där, finns fortfarande där. Men de syns inte längre. Får försöka lura ut dem nedtill, utanför bön-plantorna. Annars lär de aldrig blomma.

Bön-fröna är en låg sort (låg brytböna heter de) – men inte så låg som jag hade förväntat mig. Fröna är från förra året. Då hade jag dem i odlingskragen bakom uteplatsen – då var de låga… Och de bönor de fick då var ynkligt smala och små. Får se hur det blir i år när plantorna är jättestora. Och vädret är soligt och jättevarmt vilket helt klart befrämjar växtkraften. Man får inte glömma att vattna… men behöver man gödselvattna? Det har jag inte gjort.

2014-07-07 Foto: ©nini.tjader.2014
2014-07-09 Foto:©nini.tjader.2014
2014-07-15 Foto:©nini.tjader.2014
2014-07-28 Foto:©nini.tjader.2014
Bön-plantorna har växt mer sen jag tog den här bilden ovan. De är nu hela vägen upp och har gott om blomknoppar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar