2014-07-17

Äntligen ute

Foto: ©nini.tjader.2014
Äntligen har cykeln fått komma ut ur cykelskjulet! Igår var det premiär för i år… Lite sent kanske, men den är i varje fall ute. Dammade av den och pumpade hjulen. Tog en kort tur bort till Hemköp för att hämta ett paket. Och tillbaka igen. Ingen inoljning behövs i år. Gjorde det ordentligt förra året men använde den knappt då.

Det här är min tredje cykel genom livet. Eller fjärde egentligen, men en av dem använde jag aldrig.

Min första cykel, en blå Crescent, fick jag när jag fyllde 10 år. En flickcykel, flickstorlek. Använde den i många år. Oväxlad. Fotbroms. Den hängde med länge… Jag är ju inte så lång (160 cm), så flickstorleken (24" hjul har jag för mig att det var) fungerade för mig.

1984 köpte jag en grön damcykel. Oväxlad. Fotbroms. Den hängde med rätt länge den också.

1994 när jag var på Samos hyrde jag cykel. Med växlar. Blev helt frälst. Det gick ju att komma upp för backar med den… vilket gjorde att man kom längre än med en oväxlad.

Sen vann jag en mountainbike vid en webdesign-tävling hos Adobe. Den kom i ett platt paket och jag var tvungen att montera ihop den själv. Herr-modell. Ingen pakethållare. Ingen möjlighet att hänga korgar på (fel sorts styre). Jag fick ihop cykeln till slut. Och kom fram till att jag aldrig skulle kunna hantera på- och avstigningen på en herrcykel. Så jag sålde den till en kollegas man. Det var en märkescykel av känt märke.

För pengarna för den köpte jag min nuvarande cykel, en röd Ultra Citybike med 24 växlar. Ingen fotbroms, bara handbromsar. Den gamla gröna gav jag bort till en arbetskamrat som cyklade den till närmsta pendeltågsstation (Flemingsberg) från Vårby Gård för att sen ta den hem till Åkersberga (eller var det nu var han bodde). Sånt man blir tvungen till när man inte har tillgång till bil…

Jag gillar min röda Ultra med svarta korgar och svarta detaljer och 24 växlar. Det enda den inte är bra på är att svänga på liten radie. Jag cyklade mycket innan jag flyttade till Tumba, när jag bodde i Vårby Gård. Fram och tillbaka till Skärholmen eller Kungens Kurva var standard. Tumba är lite för backigt för att det ska vara inbjudande att cykla i närområdet. Men visst cyklar jag. Ibland. Men då får jag räkna med att det blir svår uppförsbacke åt något håll… Målet varje år är att cykla mer…

Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar