2019-11-06

Höstens Sy- & Hantverksmässa i Älvsjö

syochhantverksmässan
Sy- & Hantverksmässan 25 oktober 2019. Foto: ©nini.tjader.2019
Härom veckan var jag på höstens Sy- & Hantverksmässa i Älvsjö. Har haft en massa anant för mig de senaste veckorna så har inte hunnit skriva om den. Jag var där första dagen och relativt tidigt. Den öppnade 10:00. Redan vid 11-tiden var det smockfullt med folk. Mest tanter i varierande åldrar. Bra någon enstaka man.

garn, yarn, ullcentrum
Ull från Ullcentrum på Öland. Foto: ©nini.tjader.20129
Personligen är jag bara intresserad av garn, garn och åter garn. Symaskiner och tyger och allt annat tittar jag inte ens på. Garnet ovan, det blåmelerade, återkom jag senare till och köpte fem härvor. ska bli en tröja. Hur den ska se ut vet jag inte just nu.

garn, yarn, ullcentrum
Ull från Ullcentrum på Öland. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag var också sugen på det mörkt röd-lila garnet från Ullcentrum på Öland. Men det köpte jag inte. Hittade ett annat betydligt mjukare lite senare.

ullcentrum
Ullcentrums monter. Foto: ©nini.tjader.2019
Ullcentrum har bra garner. Har tidigare köpt från dem med goda erfarenheter med det jag stickat.

vantar, mössor
Mössor och vantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Mössor och vantar tittade jag också på för inspiration. Brukar inte sticka mössor eftersom jag nästan aldrig använder mössa. Men vantar (och sockor) är lagom stora (små) projekt mellan större projekt.

vantar
Stickade vantar. Foto: ©nini.tjader.2019
vantar
Stickade vantar och en bvacker sjal. Foto: ©nini.tjader.2019
Visst är de fina de här vantarna i röda toner?

stickförbundet, temperaturvantar
Svenska Stickförbundet och temperaturvantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Fingervantarna ovan är stickade som en beskrivning av vädret månad för månad där färgerna representerar temperaturen. Just nu minns jag inte vad stickerskan heter tyvärr.

vantar, mössor, jennypenny
Fler stickade vantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag är ingen fan av vantar med djurmotiv, men färgvalen gillar jag.

vantar, mössor, jennypenny
Ännu fler vantar och mössor. Foto: ©nini.tjader.2019
Vantarna med djurmotiv och de ovan är av JennyPenny.

lettiskavantar, latvianmittens
Lettiska vantar. Foto: ©nini.tjader.2019
Och så har vi de vackra lettiska vantarna i grafiska mönster. Mest grått, svart,vitt och lite rött. Jag har boken Knit Like a Latvian och någon gång ska jag ge mig på något av mönstren i den.

opalgarn, dominostickning
Opalgarns pläd i dominostickning. Foto: ©nini.tjader.2019
Pläden ovan tror jag att jag fotograferat varje gång jag varit på Sy- & Hantverksmässan. Den finns alltid i Opalgarns monster och den är stickad med dominorutor och Opalgarns sockgarn. Alltid lika fascinerande.

hemslöjden. broderier
Broderier, Hemslöjden. Foto: ©nini.tjader.2019
Vid Hemslöjdens monter fanns en utställning med folkloristiska broderier som fascinerade mig. De är SÅ vackra.

hemslöjden. broderier
Folkloristiska broderier, Hemslöjden. Foto: ©nini.tjader.2019
hemslöjden. broderier
Folkloristiska broderier, Hemslöjden. Foto: ©nini.tjader.2019
Nej, brodera kommer jag aldrig att börja med. Men jag kan njuta av de vackra som andra gjort.

hemslöjden. broderier
Folkloristiska broderier, Hemslöjden. Foto: ©nini.tjader.2019
Brodera på vantar tänker jag inte heller börja med, men vackra är de.

tovadull
Ett tovat tält för katten… Foto: ©nini.tjader.2019
En av de mer udda kreationer jag såg var ett litet tält i tovad ull för katten att gömma sig i. Grannens Alice skulle förmodligen älska det…

Så vad köpte jag på mässan?

ull, garn, ullcentrum
Blåmelerad 2-trådig ull från Ullcentrum, Öland. Foto: ©nini.tjader.2019

Fem härvor (5 hg) blåmelerad tvåtrådig ull från Ullcentrum på Öland. Ska blir en tröja. Vilken modell har jag inte bestämt mig för än.

garn, yarn, alpacka, ull

garn, yarn, alpacka, ull
Garn. Foto:©nini.tjader.2019

3 hg mörk röd-lila och 1 hg off-white ull med ovan specifikationer. Köpt hos Tant Hulda (Lund). Enligt dem är garnet drygt och ska räcka till en tröja. Den tröja det ska bli är en Darkwater som jag redan tidigare köpt beskrivning till.

tvåändsstickning
Tvåändsstickning, Hemslöjdens förlag. Foto: ©nini.tjader.2019

Och en nyutkommen bok hos Hemslöjden om tvåändsstickning. Tänkte jag skulle lära mig det.

Nu ser jag fram emot nästa Sy- & Hantverksmässa i Älvsjö som går av stapeln i mitten av februari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar