2019-11-19

Halvvantar igen

halvvante, torgvante
Halvvante. Foito: ©nini.tjader.2019
Det blev en halvvante/torgvante till mellan andra projekt.

halvvante, torgvante
Halvvante. Foto: ©nini.tjader.2019
Garnet är 2-trådigt Kilfors Svenskullgarn från någon gång på 70-talet. Stickigt och kli-igt men fungerar bra som vantar.  Det är också överlägset det varmaste vant-garn jag stickat vantar av. Tunt och tätt.

halvvante, torgvante
Halvvante. Foto: ©nini.tjader.2019
Här har jag använt en mörkgrå, en ljusare grå, rött och på ena vanten en vit, på andra vanten en naturfärgad i mönstret.

Stickor är strumpstickor 2,5 av bambu. Mönstret hittade jag på vartefter jag stickade. Började med 48 maskor, minskade till 40 efter muddmönstret och fortsatte med det. Längst ner på mudden är det bara slätstickning för att få den att rulla sig av sig själv.

Tummen är från Garnomeras enkla vante. Min favoritmodell på tumme.

halvvante, torgvante
Halvvantar. Foto: ©nini.tjader.20129
Problemet var att få två likadana vantar… Helt lika blev de inte. Det råkade bli olika färg på de vertikala ränderna på mudden. Jag placerade också de röda ränderna på mudden lite fel på ett varv. Jag missade ett extra rätt varv före resårstickningen på vantens topp. Men annars så…

Tummen består av 16 maskor + 4 nyupplockade i tumvecket. Först ett par varv i grått, sen resårstickning 1 avig 1 rät tills den har lagom längd.

Vanten ser smal ut över fingrarna eftersom det är resårstickning 1 avig 1 rät även här, men det gör att den sitter åt bra över handen.

När jag hade fäst alla trådar tog jag med även den här vanten till Ulla.
Har mer garn av den här sorten. Det blir fler vantar/halvvantar i de här färgerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar