2019-11-16

Uppifrån och ner tröja i upprepningsgarn.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019

Nu är den klar, min uppifrån och ner tröja i upprepningsgarn. Egentligen har den varit klar ett tag men det tog lite tid innan jag blockade den.

Har knäckt koden till hur man stickar tröjor uppifrån och ner utan att ha en beskrivning. Jag gillar att sticka tröjor uppifrån och ner eftersom det ger möjlighet till att prova under arbetets gång och att man slipper all montering.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
Det svarta garnet var ursprungligen en kofta som jag inte trivdes i och därför aldrig använde. Så jag repade upp den för ganska länge sedan och har sen dess tänkt att garnet skulle bli en ny tröja. Har ingen som helst aning om vad det är för slags garn… Det är supermjukt. Acryl? Men jag köper ju aldrig acryl… så vad är det? Vet inte.

Stickorna är nummer 5.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019

Eftersom det är upprepningsgarn är det mycket knutar och garnet är "lockigt". Men det fixar sig när det är färdigstickat och blockat. Lite fler trådar att fästa blir det också.

Tröjan är stickad uppifrån och ner på rundsticka nummer 5 (och strumpstickor nummer 5 nedtill på ärmarna). Ingen montering, inga sömmar. Bara fästa trådar och blocka.

Så här gjorde jag:

• Lade upp totalt 78 maskor.
• Stickade fram och tillbaka i rätstickning i cirka 6 varv.
• Satte dit markörer för var raglanökningarna skulle vara. I det här fallet efter 17 maskor (varav 5 för kanten i halssprundet), efter 12 maskor (där första axeln slutar), efter 22 maskor (där andra axeln börjar), efter 12 maskor (där andra axeln slutar). Kvar blir det 17 maskor (varav 5 för kanten till halssprundet). Totalt blir det 4 markörer för raglanökningarna.
• Sedan stickade jag slätstickning, fram och tillbaka förutom på de fem kantmaskorna för halsspundet där jag stickade rätstickning.
• Raglanökningarna vid markörerna görs på varje rätt varv genom att göra ett omslag före och ett omslag efter markörerna. Jag ville inte ha några maskor mellan ökningarna eftersom jag ville ha en så osynlig raglanökning som möjligt. Annars är det vanligt att ha en eller två maskor mellan dem.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Halssprundet. Foto: ©nini.tjader.2019
• När halssprundet är lagom långt (i mitt fall cirka 12 cm från början av stickningen) för man samman de två halskanterna så de ligger på varandra och börjar sticka runt.
• Raglanökningarna görs nu vartannat varv tills de räcker till för att hänga av maskorna för ärmar.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
PROVA tröjan innan du hänger av ärmarna på tråd eller andra rundstickor (jag använder alltid andra, lediga rundstickor).

När raglan-delen är lagom stor för att få lagom stora ärmar hänger du av maskorna mellan raglanökningarna antingen på en tråd eller på andra, lediga rundstickor.

• Fortsätt sedan sticka kroppen.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Randning på kroppen på svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
En lagom bit ner började jag göra ränder för att bryta av mot det svarta. Naturligtvis kan man ha tröjan helt enfärgad men här valde jag att göra ränder. Jag använde överblivna garnrester i två olika blå, en cerise och en vit. Ränderna är 2 varv bred och placerade med 4 varvs avstånd.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
När ränderna är gjorda (valfritt hur många och hur de placeras) återgår man till bottenfärgen, svart och fortsätter stick runt.

PROVA så att längden på tröjan blir den du vill ha. Det här är en av fördelarna med att sticka uppifrån och ned, att man kan prova under stickandets gång.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019

Sista randen nedtill gjorde jag med 2 maskor vitt, 2 maskor svart, slätstickning.

Därefter startade jag resårstickning med 2 aviga 2 räta tills jag tyckte att tröjan var tillräckligt lång (PROVA). Därefter lös avmaskning. Jag valde 2 aviga 2 räta för att jag ville ha en lite lösare nederkant än vad 1 avig 1 rät ger.

Nästa var ärmarna. Plockade över de avhängda maskorna på den rundsticka jag skulle sticka på och på första varvet plockade jag upp ca 4-6 maskor i ärmhålan under ärmen.

Sätt en markör i mitten av ärmhålan för att veta var minskningarna på ärmen ska göras. Eftersom ärmen ska smalna av nedåt stickar jag sex (6) varv), sen ett varv med minskningar 3 maskor in från markören genom att sticka ihop 2 maskor, och 3 maskor före markören genom att sticka ihop 2 maskor, när man kommer runt på varvet. Det här gör jag sen vart sjätte varv hela ärmen ner tills den är lagom lång för att sticka resåren.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag gjorde samma randning nedtill på ärmarna som på kroppen. Därefter resårstickning 1 avig 1 rät tills ärmen är rätt längd. Därefter avmaskning.

TIPS. Om det känns för trång att göra nederdelen av ärmarna med rundstickor, byt till strumpstickor av samma tjocklek som rundstickan.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
Sedan återstår det "roliga" arbetet att fästa alla trådar.

Och att "blocka". I mitt fall innebär det oftast att jag stryker tröjan under en våt tygbit och samtidigt drar i den så att den får det utseende jag vill ha. En del tvättar också det stickade innan blockning. Just i det här fallet gjorde jag inte det eftersom jag som sagt inte vet vad det är för garn…

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan. Foto: ©nini.tjader.2019
Blockad ser tröjan ut som ovan. Slät och fin.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan efter blockning. Foto: ©nini.tjader.2019
Upptäckte här, och när jag satte på mig tröjan, att ärmarna är olika långa, resåren olika lång och att ärmarna dessutom är aningen för korta. Men jag har mer garn kvar så jag ska sticka på en bit på varje ärm.

Tröjan är mjuk och skön, men är det ull? Tveksamt.

tröja, sweater, uppifrånochner, topdownsweater, knitting, stickning
Svarta tröjan på. Foto: ©nini.tjader.2019

3 kommentarer:

  1. Jag ska just börja sticka en ”uppifrånkofta” och blir verkligen hjälpt av ditt inlägg! Det hat blivit påbörjat flera gånger och undanlagt, men nu äntligen....
    Ett alldeles särskilt tack för dina bilder, de haren fantastiskt fin skärpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Jag fottar med min iPhone 7 nästan alltid numera. Har andra kameror men iPhones bildkvalitet är fullt tillräcklig så det blir mest den.

      Radera
  2. Så bra beskrivning och bilder! Håller på med en uppifrån och ner tröja och har mycket god hjälp av detta.

    SvaraRadera