2018-02-03

Virkat kuddöverdrag nummer 2

rullkuddar
Rullkuddar med nya virkade överdrag. Foto: ©nini.tjader.2018
Nu har även den andra rullkudden fått ett nytt, virkat kuddöverdrag. Den första, till höger, var klar för ett tag sedan. Den andra, till vänster blev klar häromdagen.

Själva rullkuddarna har jag haft i ganska många år och som jag minns det köpte jag dem på postorder från någonstans, minns inte varifrån. De verkar vara svåra att få tag på idag så håll hårt i de du har om du har några.

Just de här är 60 cm långa och har en diameter på 20 cm. De är fyllda med skumgummi i bitar. Om man inte får tag i rullkudde i butiker eller på internet kan man enkelt göra en själv genom att köpa kuddvadd i de butiker som säljer sådan och sen sy ett innerfodral till dem och fylla. Därefter göra ett överdrag.

rullkudde
Rullkudde nr 2 med nytt överdrag. Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har virkat överdragen till de här två rullkuddarna med virknål nummer 4 och restgarner i bomull och mixar av bomull och syntet och syntet.

rullkudde
Botten på rullkudde nummer ett. Foto: ©nini.tjader.2018
Rullkudde nummer ett fick en botten som är ganska gles. Gjort med stolpar och dubbelstolpar och ökning vartefter det behövts för att hålla botten platt. Botten avslutades med fasta maskor i några varv för att få stabilitet runt botten.

rullkuddar
Botten på rullkudde nummer två. Foto: ©nini.tjader.2018
Rullkudde nummer två fick en mer heltäckande botten, gjord med fasta maskor i bakre maskbågen och ökningar med jämna mellanrum vartefter det behövts för att hålla botten platt. När botten var klar övergick jag till halvstolpar och slutade öka maskantalet.

rullkuddar
Rullkuddarna med nya överdrag. Foto: ©nini.tjader.2018
Randningen är lite olika på de båda kuddöverdragen. Jag hade fler blå nyanser att virka med på kudde nummer ett än på kudde nummer två. Därför gjorde jag bredare ränder på kudde nummer två. I och med att det finns vissa garner som är samma i båda så passar de ihop trots olika randning. Det blev till och med två rader i ljusblått ullgarn på kudde nummer två eftersom jag inte hade något annat ljusblått garn.

rullkuddar
Rullkuddarna med nya överdrag. Foto: ©nini.tjader.2018
Toppen på överdragen är gjorda med halvstolpar och rakt upp så långt att de räcker till att dra ihop med en virkad snodd som träs in med jämna mellanrum mellan stolparna.

rullkudde
Rullkudde nummer ett med ihopdragen topp. Foto: ©nini.tjader.2018
Upptäckte alldeles nyss att jag virkat snodden jag knyter ihop med på olika sätt på kudde ett och två. Kudde ett fick en snodd med halvstolpar, kudde två en snodd med fasta maskor.

rullkudde
Rullkudde nummer två med ihopdragen topp. Foto: ©nini.tjader.2018
Så de är olika men ändå släkt.

rullkuddar
Båda rullkuddarna med nya överdrag. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar