2018-02-06

Mina koltrastar

koltrast, blackbird
Koltrast, unge hane? Foto: ©nini.tjader.2018
Jag har ett gäng koltrastar, Sveriges nationalfågel, som om vintrarna håller till runt min uteplats eller alldeles i närheten. Jag har koltrastar runt uteplats och buskar även under den varmare säsongen, men då springer de mest runt i buskarna. De bor förmodligen i närheten. Det är flest hanar, unga och äldre,. Jag har sett två honor. Honorna regerar över allihop verkar det som…

koltrast, blackbird
Låpnghalsad koltrast… Foto: ©nini.tjader.2018
Jag brukar ta bilder på dem antingen med mobilen (iPhone 7), eller min Canon G15, genom fönstret i köket (ovan) eller dörren till uteplatsen.

koltrast, blackbird
Koltrast. Foto: ©nini.tjader.2018
De får mat på två platser. Dels ute i matstionen för småfåglarna. Där plockar de mycket av det som småfåglarna har ned på marken. Men de har även lärt sig att vittja fröbehållarna. Dels ute på uteplatsen i två tallrikar på bordet.

koltrast, blackbird
Koltrast. Foto: ©nini.tjader.2018
Det är inte helt lätt att fotta dem. De förflyttar sig snabbt när de är på det humöret. Men ibland sitter de blicksstilla, länge på samma fläck. Ser de mig flyger de bort, eller blänger…

koltrast, blackbird
Koltrast på bullerstaketet. Foto: ©nini.tjader.2018
När det är riktigt kallt sitter de stilla och burrar upp sig. Ofta sitter de på bullerstaketet.

koltrast, blackbird
Koltrast mitt i maten. Foto: ©nini.tjader.2018
Den här vintern har det varit svårt att mata dem i öppna tallrikar. Antingen har maten snöat över, eller så har den drunknat i regnvatten. Jag tar in och sköljer av och byter ut… sen blir det snart likadant igen.

koltrast, blackbird
Koltrast i matstationen. Foto: ©nini.tjader.2018
På ringen i matstionen brukar jag ha en plastskål med jordnötter. Lätta att komma åt både för koltrastarna och småfåglarna. Den blåste av häromsisten och jag har inte satt tillbaka den ännu eftersom fåglarna verkar gilla att sitta där på ringen och spana, och äta, och sträcka sig efter maten i behållarna.

koltrast, blackbird
Koltrastar. Foto: ©nini.tjader.2018
Som mest har jag räknat till 6-7 koltrastar samtidigt runt uteplatsen.

I fatet till vänster har jag skalade jordnötter och skalade solrosfrön. I skålen till höger har jag något som heter Premium Vitalmix som jag köper från Vivara.se.  Mer information här. Den innehåller  torkad mjölmask, snäckskal, krossade och svarta solrosfrön, hackade jordnötter, krossad röd majs, snäckkalk, mungbönor, hampfrö och vitaminer. Den här blandningen gillar alla fåglarna och koltrastarna älskar den.

koltrast, blackbird
Koltrast i talgbollarna. Foto: ©nini.tjader.2018
Nyligen hängde jag ut ett par talgbollar (utan nät) för talgoxarna, och blåmesarna vid uteplatsen. Men vilka var de första att börja äta av dem? Jo, koltrastarna. Visste inte att de gillade talgbollar… Annars brukar inga av mina fåglar gilla talgbollar, men jag testar ibland.

koltrast, blackbird
Koltrasthona. Foto: ©nini.tjader.2018
Det finns en tydlig rangordning mellan koltrastarna. Högst i rang verkar honorna (ovan) vara. De jagar bort alla hanar och ungfåglar när de kommer.

koltrast, blackbird
Fågelmat. Foto: ©nini.tjader.2018
Ibland ser fågelmaten ut som ovan. Jag häller av. Och häller av. Och häller av. Och sen byter jag ut den. Vet inte hur dålig den blir av att ligga i vatten eller snö för länge.

koltrast, blackbird
Bordet med fågelmaten i snö… Foto: ©nini.tjader.2018
Ibland ser bordet med fågelmaten ut som ovan. Helt översnöat. Koltrastarna VET att maten finns där så de brukar rafsa fram den.  Eller så tar jag in och sköljer av snön och ställer ut igen utan snö.

koltrast, blackbird
Koltrastar i trädet. Foto: ©nini.tjader.2018
Koltrastarna sitter ofta i stora trädet på andra sidan vägen och spanar. De vet precis när jag varit ute och fyllt på eller fixat med maten. De har full koll därifrån.

koltrast, blackbird
Koltrast med jordnöt i näbben. Foto: ©nini.tjader.2018
Men visst äter de även när maten är dränkt. Just jordnötterna brukar koltrastarna, till skillnad från småfåglarna, sluka flera på raken. Hela…

koltrast, blackbird
Koltrasthona. Foto: ©nini.tjader.2018
Här är det honan som tycker att jag stör där jag står innanför dörren vid uteplatsen.

koltrast, blackbird
Koltrasthane i jordnötterna. Foto: ©nini.tjader.2018
De är förvånansvärt bra på att INTE skita i maten… Men på räcket till uteplatsen blir det en del.

Ungfåglarna brukar bråka med varandra. jaga bort varandra och göra utfall mot varandra. Häromdagen var bordet fullt med svarta fjädrar. Trodde först att någon av traktens katter varit framme. Men det fanns ingen död koltrast i närheten. Troligen hade det bara varit bråk dem emellan.

koltrast, blackbird
Koltrast i maten. Foto: ©nini.tjader.2018
Deras pinniga ben och häftiga fötter… och så den där blicken man får när de tycker att man stör.

koltrast, blackbird
Koltrast i maten. Foto: ©nini.tjader.2018
Men ibland struntar de i mig och bara äter. Skulle jag öppna altandörren så flyger de iväg.

koltrast, blackbird
Koltrast som väntar på bussen? Foto: ©nini.tjader.2018
Busshållplatsen finns precis på andra sidan vägen. Här sitter en koltrasthane på bullerstaketet. De brukar inte bry sig om bussarna som passerar.

koltrast, blackbird
Svårt att välja… Foto: ©nini.tjader.2018
Jordnötterna till vänster är inte lika populära som vitalmixen till höger.Men ibland har de svårt att välja och tar lite här och lite där.

koltrast, blackbird
Koltrast och talgoxe. Foto: ©nini.tjader.2018
Ibland får de sällskap av talgoxar och blåmesar där på bordet.

koltrast, blackbird
Koltrastar. Foto: ©nini.tjader.2018
När de ätit färdigt (för tillfället) vilar de gärna och länge i kaprifol-bågen.
Eller så provar de matstationen en stund…

koltrast, blackbird
Tre koltrastar och en talgoxe. Foto: ©nini.tjader.2018

4 kommentarer:

  1. Hej, vilka fina bilder med underhållande undertext. Har ett koltrastpar i min koloniträdgård.Men det springer flera andra koltrastar som hannen motar bort gång på gång. Men när honan kommer är det ganska lugnt och de två flyger omkring upp och ner genom träden Hon först och han efter. Undrar var hon ska bygga sitt bo om det nu är de två som ska bli ett par













    SvaraRadera
  2. Så fina bilder. Mina äter i princip bara äpplen som jag delar i fyra bitar.. köper stora påsar när det är billigt :)

    SvaraRadera
  3. Underbart gulligt av dej som tar hand om de underbara sångarna

    SvaraRadera
  4. Jag har ca 15 hanar inga honor talgbollarna äter dom gärna och solrosfrön som jag slänger ut till Duvorna och småfåglarna

    SvaraRadera