2018-02-15

Påbörjat, upprepat, påbörjat, upprepat, och började om igen…

Färdig "Secret Paths" av Mijocrochet, med en del avvikelser. 2018-02-15. Foto: ©nini.tjader.2018
För att komma till en färdig sjal, bilden ovan, var det en del steg på vägen… Den färdiga sjalen är en "Secret Paths" av Mijocrochet, med en del avvikelser.

Påbörjad "Lost in Time" by Mijocrochet, Foto: ©nini.tjader.2018
Skulle virka en sjal, i bommullsgarn 8/4w, virknål nummer 4. Bestämde mig för "Lost in Time" av Mijocrochet. Började.

Påbörjad "Lost in Time" av Mijocrochet. Foto: ©nini.tjader.
Sjalen skulle bli svart, grå, vit, cerise och röd.
När jag hade gjort ett par varv grått avbröt jag.
Jag gillade helt enkelt inte stilen. För krafsigt.

Så jag repade upp och började om.

"Struten" från Garnomera. Foto: ©nini.tjader.2018
Samma garn och färger. En strutliknande halsduk/sjal. Beskrivningen hittade jag hos Garnomera. Länken går till beskrivning på engelska. Beskrivning på svenska hittade jag på hennes Instagram.

När jag kommit så långt som på bilden ovan kom jag fram till att oavsett att den var mjuk och skön så blev den något jag aldrig skulle använda.

Så igen, repade upp. Och började om.

Början till en "Secret Paths" av Mijocrochet, 2018-02-07. Foto: ©nini.tjader.2018
Den här gången valde jag att göra en "Secret Paths" av Mijocrochet. Ett delvis mer stilrent mönster än "Lost in Time". Började med vitt.

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-08. Foto: ©nini.tjader.2018
Fortsatte med grått efter det vita. I princip ett nystan (50 gram) per färg-rapport. Men jag hade här ännu inte fattat hur man gjorde reliefstolpar. Det lärde jag mig senare.

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-09. Foto: ©nini.tjader.2018
Fortsatte med cerise. Och hade nu fattat hur man gör reliefstolpar. Inte svårt om man vet hur…

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-09. Foto: ©nini.tjader.2018
Färgbytena i reliefstolparna blev i sig en dekorativ effekt.

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-10. Foto: ©nini.tjader.2018
Efter cerise använde jag svart. Det svåra med svart när man mönstervirkar är att mönstret liksom försvinner i det svarta.

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-11. Foto. ©nini.tjader.2018
Efter svart blev det rött. Och jag började fundera på vad jag skulle göra i kanten.

Pågående "SecretPaths" av Mijocrochet. 2018-02-11. Foto. ©nini.tjader.2018
 
Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-12. Foto: ©nini.tjader.2018
Efter rött blev det grått igen. Eftersom varven blir längre och längre vartefter man virkar på sjalen så blir ränderna smalare och smalare. Jag fortsatte med samma princip, varje färg ett nystan, dvs 50 gram per färg.

Pågående "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-13. Foto: ©nini.tjader.2018
Tänkte avsluta med en cerise kant runt om. Påbörjade faktiskt de två kantvarven enligt beskrivningen för "Secret Paths", men tänkte om. Gillade inte utseendet. Ville ha något enkalre och inte så "krafisgt" och "spetsliknande". Det där med "spetsliknande" mönster är inte riktigt min grej.

Färdig "Secret Paths" av Mijocrochet. 2018-02-14. Foto: ©nini.tjader.2018
Som kant gjorde jag istället först ett varv med vanliga halvstolpar. Sen ett varv med reliefstolpar i det. Det blev bra. Inget krafs. Mer stilrent.

Nu återstår enbart att fästa alla trådar och att blocka sjalen och sträcka den framför allt i överkanten. Sen är den helt klar. Mjuk och skön. Tofsar i hörnen? Nej, tack.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar