2018-02-25

Omstickade ärmar

ulltröja, woolsweather
Gamla ärmen till vänster, nya till höger. Foto. ©nini.tjader.2018
Min rätstickade off-white ulltröja i grekiskt ullgarn visade sig ju ha ärmar som inte var riktigt som de borde varit. Det såg jag ju från början, men kände det inte riktigt förrän jag hade den på mig på riktigt en kall dag. Då blev bylsigheten i ärmarna bara för mycket.

ulltröja, woolsweather
Den felaktiga ärmen. Foto: ©nini.tjhader.2018
Först tänkte jag vara lat och bara sy på symaskin för att få bort det överflödiga och det som var fel i formen. Men jag ångrade mig.

ulltröja, woolsweather
Den felaktiga ärmen. Foto: ©nini.tjader.2018
Ärmen var inte bara fel i formen och alldeles för bred från armbågen och uppåt. Den var också för lång. Men bredden stämde i ärmhålet.

Så jag beslöt mig för att ta loss och repa upp båda ärmarna och sticka om dem från början.

ulltröja, woolsweather
Gamla ärmen underst, nya överst. Foto: ©nini.tjader.2018
Det var ett ganska snabbt jobb. Det tog ungefär tre dagar att repa upp och sticka om de två ärmarna. Jag utgick från bredden och antalet maskor i överkanten och mätte den totala längden på ärmen. Sen fördelade jag maskantalet jämnt över längden och när jag stickade om ärmarna gjorde jag ökningarna jämt över hela ärmen. På bilden ovan ligger gamla ärmen underst och den första nya överst. Kolla skillnaden i bredd…

ulltröja, woolsweather
Tröjan med nya ärmar. Foto. ©nini.tjader.2018
Resultat blev över förväntan bra och tröjan har nu en normalt formad ärm.

ulltröja, woolsweather
Tröjan med ny ärm. Foto: ©nini.tjader.2018
ulltröja, woolsweather
Tröjan med nya ärmar. Foto: ©nini.tjader.2018
Nu ser tröjan ut som den ska. Och den känns bra på. Men naturligtvis blev ärmarna även den här gången i längsta laget. Vet inte vad det är med mig och längden på tröjärmar… Varför blir de alltid lite för långa? Jag mäter ju faktiskt, men sedan när de är fastsatta och man sätter på sig tröjan… lite för långa. Men det gör inget. De går ju att vika upp…

Övriga tröjan har jag tvättat (40°C i ulltvättprogrammet i tvättmaskin med fintvättmedel). Den var ju också upprepningsgarn från en tidigare stickad tröja vilket gör garnet ojämnt när man stickar med det. Tvätten fixade till det och gjorde tröjan mjuk och skön och gav stickningen ett jämnt utseende. Men ärmarna är inte tvättade igen sen senaste upprepningen och omstickningen så de ser lite ojämna ut tills jag tvättar tröjan nästa gång. Vilket kan dröja. Första tvätten behövdes eftersom tröjan hade legat i flera år och samlat damm och aldrig varit tvättad. Garnet i ärmarna tvättades ju då också, men det blir ju inte jämnt i utseendet förrän vid nästa tvätt.

Klar lagom till att vädret blev svinkallt igen. Imorgon får den följa med ut. Idag ska jag ingen stans.

ulltröja, woolsweather
Tröjan med nya ärmar. Foto: ©nini.tjader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar