2018-02-27

Sy- & Hantverksmässan i Älvsjö, februari 2018

syochhantverksmässan
Sy- & Hantverksmässan i Älvsj, den 23 februari 2018.

I fredags var jag på Sy- & Hantverksmässan i Älvsjö, eller "tantmässan" som jag brukar kalla den eftersom det är extremt glest mellan gubbarna och väldigt tätt mellan "tanterna". Det var färre barnvagnar och rullatorer i fredags än det var i oktober när jag var där senast. Hur det blev senare under fredagen (jag åkte hem vid 15-tiden) och sen lördag och söndag vet jag inte.

garn, yarn, vikangarn
Vikan garns utbud på mässan. Foto: ©nini.tjader.2018
En av de huvudsakliga orsakerna till att jag gick till mässan var för att komplettera ett av de garn som jaga köpte där i oktober hos Vikangarn. Det gick väl så där. Vilket jag i och för sig var beredd på eftersom det handlar om handfärgade garner. I år hade hon mest det tunnare garnet där och inte det tjockare jag behövde i "min" färg. Som kompromiss blev det en härva i en helt annan färg men samma kvalitet som det garn jag redan hade men som tagit slut innan stickningen blev klar.

ullgarn, yarn, vikangarn
Garn från Vikangarn. Foto. ©nini.tjader.2018
I övrigt var jag där för att få inspiration och för att se vilka garner i övrigt jag kunde hitta.

garn, yarn
Garner från mässan. Foto: ©nini.tjader.2018
Det blev några garner. Dels det blå-lila för att kunna göra klart tröjan, dels ett stort (150 gram) nystan tjockt sockgarn. Dels 2 nystan Opalgarn till framför allt tunna sockor (älskar det garnet). Sen slog jag till på sex nystan isländskt tjock garn Alafosslopi i rött. Det är faktiskt mörkrött vilket inte framgår av bilden ovan.

sockor, socks
Färdiga tjocksockor. Foto: ©nini,tjader.2018
Tjocksockorna var färdiga redan innan mässan var slut i Älvsjö, dvs på söndagen. Mjuka och sköna och extremt snabbstickade. Funkar bra i mina gamla vinterstövlar av läder från 70-talet med en tunnare socka under. Men mellantjocka sockor är nog bäst. Som de cerisa jag haft hitintills i de stövlarna men som inte håller (merino-alpacka blandning).

opalgarn, garn, yarn
Opalgarns sockgarn. Foto: ©nini.tjader.2018

Opalgarns sockgarn är tunnt och man stickar med stickor 2,5, men det blir jättesköna, tunna sockor av det. Köpte två nya nystan på mässan, de ovan. Har fortfarande ett oanvänt kvar sedan i oktober…

alafossloppi, garn, yarn, isländsktgarn
Alafosslopi, islöndsk ullgarn. Foto: ©nini.tjader.2018
Det tjocka, röda, isländska garnet Alafosslopi, ska bli en varm väst har jag tänkt mig. Köpte sex nystan. Det bör räcka.

dominostickning
Dominostickning hos Oplagarn. Foto. ©nini.tjader.2018
Hos Opalgarn såg jag igen en filt gjord med dominostickning. Måste bara testa att sticka dominostickning snart. Det blir intressanta effekter med det. En del gör sjalar i dominostickning, eller filtar/plädar. Här på bilden gjort med Opalgarns tunna sockgarn.

ullgarner
Färgglada ullgarner. Foto: ©nini.tjader.2018
På mässan verkade färgglada ullgarner var det som gällde just nu. Tidigare mässor jag varit på har det varit mycket naturfärg och grått-vitt-svart. Inte så mycket den här gången. Handfärgat ska det tydligen också vara.

ullgarner
Naturfärger. Foto: ©nini.tjader.2018
Men visst fanns det naturfärger också. De ovan är ull med enart färger från fårens egna ull i nyanser av grått, svart, vitt, naturvitt. Tunnt och vackert.

vävgarner
Vävgarner/mattgarner. Foto: ©nini.tjader.2018
Även vävgarnerna och mattgarnerna fanns i massor av färger. Också vackert.

ullgarner
Ullgarner i all världens färger. Foto. ©nini.tjader.2018
De här hyllorna fyllda med ullgarner i alla färgnyanser man kan tänka sig fascinerar mig. Inte så mycket flerfärgat garn på den här mässan. Det var mer sånt vid tidigare mässor.

ullgarner, vikangarn
Ullgarner hos Vikangarn. Foto: ©nini.tjader.2018
Nu var det ju inte bara garn på mässan även om det var vad jag koncentrerade mig på och var mest intresserad av.

quilting
Quilt. Foto: ©nini.tjader.2018
Quilt-kit fanns det gott om som vanligt. Den på bilden ovan var en stor och väldigt färgglad färdig quilt som hängde i ett av båsen.

stickat, knitted
Exempel på färdiga alster. Foto: ©nini.tjader.2018
Det fanns också en hel del färdiga alster att inspireras av. Som sjalar, vantar, mössor och sockor.

ullbroderier
Ullbroderade kuddfodral. Foto: ©nini.tjader.2018
Och de folkloristiska ullbroderade kuddfodralen fanns också där. De är vackra, men jag är inte ett spår intresserad av att brodera…

vantar, sockor, tantulltuss
Vantar och sockor hos Tantulltuss. Foto. ©nini.tjader.2018
Just vantar och sockor har jag på sistone snöat in på. Ska börja sticka både vantar och sockor med mönster tror jag. Var frestad att köpa böckerna hos Tantulltuss men gjorde det inte etersom jag redan köpt tre andra böcker hos Hantverket som hade bokrea.

ull, får
Fårskinn. Foto: ©nini.tjader.2018
Om man ville köpa fårskinn i form av små får så kunde man även göra det…

mössor
Mössor. Foto. ©nini.tjader.2018
Färgglada mössor med mönstrade kanter fanns det också. Att antingen inspireras av eller köpa färdiga.

spinning
Spinning. Foto: ©nini.tjader.2018
I ett hörn spanns det garn. I övrigt pågick det flera workshops ute på golvet och damerna som knypplade var också med som vanligt (även om jag inte tog någon bild på dem den här gången).

lettiskavantar, latvianmittens
Lettiska vantkit. Foto: ©nini.tjader.2018
Apropos mönstrade vantar… De lettiska vant-kiten var jag svårt frestad av. Färdiga kit med garn och beskrivning. De är jättevackra. 220 kr kitet kostade de på mässan. Har senare via FaceBook fått en länk till ett ställe i Lettland där man kan köpa dessa färdiga kit via internet. Här är länken. Billigare än på mässan, men jag vet inte hur det är med fraktkostnader etc. Men vackra är vantarna.

böcker, books
Tre böcker för en hundring. Foto: ©nini.tjader.2018
Tre böcker för en hundring på bok-rea hos Hantverket blev det. Vettiga och användbara beskrivningar i dem. Eftersom jag redan köpt dessa tre blev det inga böcker hos Tantulltuss… en annan gång.

Hade tänkt hitta något bra garn (tunt, lätt och inte stickigt) till en ny sjal, men hittade inget. Det får bli via internet istället. Har spanat in de läckra garnerna här… Jag vill ha ett garn som ändrar färg vartefter man stickar men som har långa färgrapporter. Men det får vänta lite.

Liten stickkasse från Opalgarn. Foto: ©nini.tjader.2018

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar