2015-12-06

Juldekorationer 2015

adventsbarnen
Adventsbarnen av Lisa Larsson på plats. Foto: ©nini.tjader.2015
Adventsbarnen är nu på plats. Ny placering för i år på soffbordet i vardagsrummet.

fönsterdekorationer
Vardagsrumsfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015
Fönsterbänken i vardagsrummet har fått ett långt ljus (köpt på Ikea) och en ny ljusmanschett till den. En röd ljuskopp har också smugit sig in.  Den uppmärksamme ser också att det finns ett stjärn-draperi (från Ikea) i fönstret.

juldekorationer
Juldekorationer. Foto: ©nini.tjader.2015
Lilla julgranen med ljusslinga står nu på datorbordet. Får precis rum bakom MacBookPro. Ljusstaken ovanför har fått juliga ljusmanschetter.

juldekorationer
Juldekorationer. Foto: ©nini.tjader.2015
Har också bytt gardinerna. En vit och en mörkröd panel. På den vita hänger en slinga med kottar med mera som dekoration som jag köpte hos Pia nyligen.

vardagsrummet
Del av vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2015
Så mycket mer juligt än så här blir det inte i vardagsrummet. Ska byta ut en del av kuddarna bara. Måste ju ha röda kuddar över julhelgen… eller?

juldekoration
Juldekoration. Foto: ©nini.tjader.2015
En panelgardin mot hallen har också fått en juldekoration påhängd. Jag gillar den här. Jag har så få gardiner så det är svårt att hitta bra plats åt den numera.

ljushylla
Röd ljushållare. Foto: ©nini.tjader.2015
På väggen bredvid TV-n bytte jag ut en annan dekoration mot den här röda hyllan som det går att ställa ljus på. Den kommer från IKEA och jag har två stycken. Har planerat att måla dem vita eftersom rött är lite svårplacerat. Men det har jag inte kommit runt till än. Så den ena fick komma upp på väggen så länge.

juldekoration
Juldekoration. Foto: ©nini.tjader.2015
Den här vet jag inte var jag ska ställa… Fågel i kärve. Just nu står den på soffbordet, men där ska den inte stå.

stadssilhuett
Stadssilhuett. Foto: ©nini.tjader.2015
I sovrummet fick stadssilhuetten (från Ikea för ett par år sedan – de har fortfarande liknande men med andra motiv) stå på den låga bokhyllan. Det som annars brukar stå där är tillfälligt undanflyttat.

julkula
Julkula. Foto: ©nini.tjader.2015
I sovrumsfönstret hänger två stora, röda julkulor. Tidigare år har de hängt i vardagsrumsfönstret, men de får inte riktigt rum där längre.

ljushus
Keramikhus för värmeljus. Foto: ©nini.tjader.2015
Två nya keramikhus för värmeljus har landat i vardagsrummet, på TV-bänken. Även de köpte jag hos Pia nyligen.

Grannen ruskar på huvudet och tycker att jag, för att vara någon som inte ens firar jul, har mycket dekorationer… Och det kanske jag har. Just så här års, när det är som mörkast, behöver man både ljus och färg. Lite rött här och där och lite extra belysning i form av julbelysning gör årstiden trevligare.

Många ljus blir det. Av alla sorter. Men några tomtar (förutom den i toppen på lilla julgranen) kommer ni inte att hitta hos mig.

ljusbricka
Ljus på soffbordet. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar