2015-12-22

Det är mörkt där ute

utebelysning
På min uteplats. Foto: ©nini.tjader.2015
Det är mörkt där ute. (Och då menar jag inte politiskt, flyktingsituationen, att SJ inte längre kommer att köra tåg direkt till Köpenhamn, att SD växer…). Årets mörkaste natt har just passerat. Vi är vid vintersolståndet. Nu vänder det. Ljusmässigt i alla fall.

utebelysning
Ljus på min uteplats. Foto. ©nini.tjader.2015
I det här mörkret behövs det ljus-sättning utomhus och i fönstren. LED-lampor förståss så det inte drar så mycket ström.

utebelysning

fönsterbelysning
Mitt sovrumsfönster från utsidan. Foto: ©nini.tjader.2015
Insyn till mitt sovrum utifrån. Eftersom vi numer har bullerstaketet utanför huset (bakom min rygg här) så är det ingen insyn i sovrummet utifrån om man inte står mellan bullerstaketet och huset.

utebelysning

Det är ju beckmörkt där ute så här års…

fönsterbelysning
Ingången till vardagsrummet från uteplatsen. Foto: ©nini.tjader
 Inte alla år man kan gå ut i natten och fotografera och inte frysa. Ingen snö. +10° varmt i december… Och att ha dörren öppen ändrar inte innetemperaturen särskilt mycket heller ett år som i år.

fönsterbelysning
Ena köksfönstret. Foto: ©nini.tjader.2015
Den halvtransparenta rullgardinen gör att det ser dimmigt ut i övre delen av fönstret. Kanske kulle dra upp den över vintern…  Fönstret ovan är i västerläge. Sommartid avskärmar rullgardinen solen.

julgran, fönsterbelysning
Huset sett utifrån. Foto: ©nini.tjader.2015
Här är huset sett utifrån. Mitt södra köksfönster ser ut som om det brinner… men det är bara en vanlig stor adventsstjärna i fönstret. Konstrasten mot mörket där ute blir jättestor. Julgranen lyser också där ute i mörkret. Ibland får den för sig att lysa hela natten (något är skumt med skymningssensorn, den borde slockna ungefär vid midnatt).

När jag tog de här bilderna (kvällen till gårdagsnatten) upptäckte jag plötslig månen i ett hål i molnen. Jättevackert. Inte fullmåne, men vackert ändå.

månen, moon
Månen. Foto: ©nini.tjader.2015

2 kommentarer:

  1. Nini, så fint du har med all belysning både inne och ute. Det behövs ljus nu när mörkret känns så kompakt, fast nu börjar det gå åt andra hållet och det känns bra. Jag önskar dig en
    GOD JUL OCH ETT GOTT NYTT ÅR!

    Birgitta

    SvaraRadera
    Svar
    1. God fortsättning på det nya året!! Ja det vänder, sakta men säkert. Julbelysningen inomhus är bortstädad. Uteblysningen på räcket på uteplatsen och julgransbelysningen ute behåller jag ett tag till. Utebelysningen på höge planket på uteplatsen blir kvar tills det är dags att hänga växter på planket.

      Radera