2015-12-07

Jul-Älgarna…

julälgar, nybroplan
Jul-älgarna vid Nybroplan. Foto: ©nini.tjader.2015

Igår eftermiddag var jag åter igen in till stan. Det har blivit många gånger de senaste två veckorna av olika anledningar. Igår var jag in för att jag skulle gå på ett seminarium om Adobe Lightroom på Oscars teatern, Lightroomdagen, den första någonsin i de nordiska länderna. Ovanligt med seminarier på en söndag, men inte helt fel. Teatern var fullsmockad. Seminariet var jättebra med väldigt duktiga och inspirerande föreläsare från Moderskeppet.

julälgar, sergelstorg
Älgarna i skogen vid Sergels torg. Foto: ©nini.tjader.2015

När det var slut vid cirka 16:30 och jag efter lång väntan fått ut min jacka och hämtat boken som vi så generöst fick (Adobe Lightroom 6 och CC, Lightroom från början, av Mattis Karlsson Sjöberg, Moderskeppet), så var det beckmörkt ute. Då passade jag på att gå först till Sergels Torg, sedan till Nybroplan för att spana in "jul-älgarna" och fotografera dem. Vid tidigare tillfällen då jag varit i stan var det antingen för ljust ute eller jag hade annat som var viktigare. Älgarna gör sig inte riktigt om det är för ljust ute.

julälgar, sergelstorg
Älgarna i skogen vid Sergels Torg. Foto: ©nini.tjader.2015
Tyvärr är Sergels Torg även i år fullt med byggplank och delvis uppgrävt. Man får vänta in ögonblick när det inte är en massa bilar framför utsmyckningarna, eller fullt med folk i det som på andra årstider är en bassäng. Här är det mamma+pappa älg och en kalv, samt några granar.

En del tycker inte att älgarna passar in som jul-dekoration i staden. Eller att de är fula. Jag tycker precis tvärtom. Hellre ett antal upplysta älgar och granar än en massa tomtar och stjärnor eller liknande i en massa färger. Visst, älgarna har inte mycket med julen att göra, men det är just det jag gillar. De lyser upp, och de är fascinerande där de står.

julälgar, nybroplan
Älgarna vid Nybroplan. Foto: ©nini.tjader.2015
I år var de sju stycken vid Nybroplan. Har för mig att de var fem förra året.

julälg, nybroplan
Jul-älg vid Nybroplan. Foto: ©nini.tjader.2015
Hade bara mobilen med mig (iPhone 5S) eftersom det var osäkert när jag åkte hemifrån om det skulle regna eller inte framåt kvällen. Men det gick ju bra med mobilfoton också. (Regnet kom när jag väntade på bussen i Tumba).

julälgar, nybroplan
Jul-älgarna vid Nybroplan. Foto: ©nini.tjader.2015
Älgarna vid Nybroplan är maffigare än de vid Sergels torg. Dels är de fler (och inga granar) dels är det mörkare där. De kommer i grupp och ser ut som om de är på väg in till centrum…

Jag fotade älgarna även förra året. Här är inlägget från då. Kallade det för "Älgarna demonstrerar" för jag kom att tänka på en gammal sång från 70-talet första gången jag såg dem. Sångtexten finns i förra årets inlägg samt länk till låten och en en medföljande video. Förra årets bilder av älgarna togs tidigare på dagen. Gårdagens beckmörker var betydligt mer effektivt.

julälgar, nybroplan
Älgarna vid Nybroplan. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar