2015-12-14

Gelé av vinbär

svartavinbär, blackcurrants
Kokande svarta vinbär med potatisstöt att mosa dem med. Foto: ©nini.tjader.2015

Igår fick jag för mig att jag skulle göra gelé av mina svarta vinbär som legat i frysen sen i somras. Svart vinbärsgelé är ju gott till olika kötträtter. Jag utgick från ett recept jag hittade på internet som jag modifierade efter vad jag hade hemma. Jag använde frysta svarta vinbär. Det går säkert precis lika bra med röda eller vita vinbär.

Det finns en massa hokus-pokus i beskrivningar på nätet och i kokböcker över hur man ska göra. Mest handlar det om att tillsätta eller inte tillsätta extra pektin. Använder man syltsocker så finns pektinet i sockret. Men det är egentligen gelésocker man ska använda. Jag använde det jag hade hemma, "Syltsocker 1+3". Det gick bra. Och jag hade inget extra pektin, men det behövde jag inte heller.

Ingredienser:

svarta vinbär
vatten
syltsocker eller helst gelésocker (9 deciliter per liter avrunnen saft)
eventuellt pektin om gelén inte skulle stelna

svartvinbärssaft
Kokta vinbär som rinner av till saft. Foto: ©nini.tjader.2015

Gör så här:

Koka bären med 1 deciliter vatten. Mosa dem med en potatisstöt i kastrullen.
Låt rinna av till saft i en saftsil.

svartvinbärssaft
Kokta svarta vinbär som rinner av till saft. Foto: ©nini.tjader.2015

Medan saften rinner av (det tar runt en timme), gör rent de burkar gelén ska hällas ner i.
När saften runnit av, mät hur mycket det blev och räkna ut hur mycket socker du behöver (9 deciliter socker per 1 liter saft är måttet du räknar efter).
Häll saften i en kastrull och tillsätt syltsockret/gelésockret och koka upp och koka några minuter.

svartvinbärsgelé
Färdigkokt gelé. Foto: ©nini.tjader.2015

Häll över i rengjorda burkar.
Låt svalna innan du sätter på locket.

svartvinbärsgelé
Färdig svart vinbärsgelé. Foto: ©nini.tjader.2015

Förvara kallt och mörkt i kylskåp.

Kan rapportera att den blev bra och smakar gott. Stelnade gjorde den också. Så, om du har en massa frysta vinbär i frysen, gör egen gelé istället för att köpa färdig. (Annars brukar jag använda mina vinbär i en bärkaka som jag gör regelbundet).

svartvinbärsgelé
Färdig svart vinbärsgelé. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar