2015-12-13

Ännu fler dekorationer…

julstjärna
Julstjärna i bokhyllan. Foto: ©nini.tjader.2015
Så här års har jag ett behov av färg och ljus. Den dominerande färgen är röd. För att den lyser upp. Men samtidigt har jag begränsat med utrymme så ibland blir det som ovan, en julstjärna i bokhyllan. Inte äkta, konstgjord.

ljushållare, ljusmanschetter
Ljushållare med ljusmanschetter med röda bär. Foto: ©nini.tjader.2015
Funderade länge på var jag skulle göra av de här vita ljushållarna med ljusmanschetter med röda bär (de senare köpta hos Pia nyligen). Jag har fyra stycken. En har ett lång vitt ljus och står på bänken vid fönstret i vardagsrummet. De här tre fick normallånga vita ljus och står nu på köksbordet.

ljus
Ljus på köksbordet. Foto: ©nini.tjader.2015
Så här (ovan) blev det. Har också dammat av mässingsljusstakarna och brickan de står på och satt i nya ljus (utom i den låga staken).

juldekoration
Panel-dekoration. Foto:©nini.tjader.2015
På den ena av de vita panelgardinerna i vardagsrummet har jag hängt en slinga (som jag köpte hos Pia nyligen). Den har kottar, granbitar och röda bär, allt konstgjort förstås.

juldekorationer
Ljus och kärve med fågel. Foto: ©nini.tjader.2015
På byrån i sovrummet har mina trötta, vita pelargoner, fått sällskap av ett ljus med silvrig manschett och en kärve med en liten fågel i. Den senare köpte jag på en julmarknad för en del år sedan.

julgran
Lilla julgranen. Foto. ©nini.tjader.2015
På datorbordet i vardagsrummet står min lilla julgran med belysning och tomte i toppen.

fotölj, julgran
Fotöljen i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2015
Fotöljen bredvid bordet har fått en röd pläd (skydd mot smutsiga kattfötter) och en svart kudde med julblommor på. Den röda pläden har rätt röd färg i förhållande till den mörkröda panelgardinen bakom stolen. Här syns också julgranen när den är tänd.

ljusbricka
Ljusbrickan i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2015
På ljusbrickan på soffbordet i vardagsrummet har jag lagt till lilla chanucka-ljusstaken som får samsas med advents-barnen framför den. Svårfotograferat en så mulen dag som idag en bit in i rummet. Bilden blev i grynigaste laget även efter hård korrigering i Adobe Camera Raw.

Nu är det nog ganska färdigdekorerat… Det är bara en kort period det ser ut så här. Redan vid nyår tar jag bort allt det röda och återgår till min vanliga grå-vit-svarta färgskala.

juldekoration
Kärve med fågel. Foto: ©nini.tjader.2015

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar