2015-03-25

Färgglada tuppar

tupp, trätupp
Dalatupp. Foto: ©nini.tjader.2015
Så här års kommer alla tuppar och kycklingar etc. fram hos folk. Men den här tuppen (ovan) står framme året om. "Dalatuppen" i trä, med lagad tuppkam. 5,5 cm hög och 3 cm bred bor den bredvid mina två dalahästar. Har haft den hela mitt liv. Väldigt folkloristisk, färggrann och naivt målad.

Påsktuppar är tydligen gammal tradition om man googlar på det. Och tydligen säljs de även på auktioner nu för tiden.

En annan sorts tuppar – som jag inte vet om de är förknippade med påsk eller inte – är de här tre i metall som jag köpte i Portugal 1988. Färgglada de också. De var/är typiska turistsouvenirer och, som jag förstått det, rätt vanliga.

tuppar
Portugisiska tuppar. Foto: ©nini.tjader.2015


Påskpynta? Nää. Jag firar inte påsk. Men knipsa av lite grenar och ta in är rätt trevligt så här års. Sätta fjädervippor i grenarna, eller i buskar och träd utomhus som en del av mina grannar gör … Tveksamt.

Verklighetens tuppar är minst lika färggranna. Den nedan fotade jag på förra årets Nordiska Trädgårdar mässa. Den kan i och för sig vara en höna… Om de har tuppar och höns även i år återstår att se. På torsdag är det dags igen. Och jag kommer att vara där (i Älvsjö), trots att jag alltid blir lika irriterad på alla sticklings-jagande damer och herrar med Dramaten-vagnar. Men i år tänker jag inte besöka trädgårdsmässan i Kista i april.  Den mässan är inte alls lika bra. Den i Älvsjö är den stora och mest intressanta.

(Att jag alls tog fram bilder på tuppar beror annars på att jag tänker lägga in en påskhälsning på bostadsrättsföreningens hemsida).

tupp
Tupp (eller är det en höna?) på Nordiska Trädgårdar 2014 mässan. Foto: ©nini.tjader.2014

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar