2020-12-15

Det varken blev eller blir någon Riddari

Riddare, en skiss för färgval.

Har länge tänkt att jag skulle sticka en Riddari. Det var förr ett gratis-mönster. Numera köper man det från exempelvis Ravelry. Jag har gratismönstret sen tidigare då det fanns hos Järbo.

Har sett så många fina exempel på hur Riddari blir i olika färgställningar. Jag ville inte göra den i det föreslagna garnet Lettlopi, eftersom det kliar och sticks. Lettlopi är jätteskönt att sticka i och finns i en massa fina nyanser, men kliar och sticks alldeles för mycket på mig. Har gjort en Dreyma i det.

Soft Merino. Foto: ©nini.tjader.2020


Alternativgarner enligt mönstret är Raggi och Gästrike. Raggi gillar jag inte. Så jag köpta Soft Merino för att det skulle bli mjukt och skönt. Borde ha gjort en provlapp med det innan jag börjad med tröjan, men det gjorde jag inte.

Början på Riddare. Foto: ©nini.tjader.2020

Mycket gick fel från början. Först valde jag storlek L och började sticka. Cirka 4 cm upp upptäckte jag att jag hade vridit stickningen när jag satte ihop efter uppläggningen. Repa och börja om.

Detalj av nederkanten. Foto: ©nini.tjader.2020

Nästa gång stickade jag först två varv fram och tillbaka innan jag satte ihop uppläggningen. Lättare att se att allt blir åt rätt håll då. Stickade på i cirka 30 cm. Sen provade jag. Väldigt trångt och tight.

Riddari, första versionen. Foto: ©nini.tjader.2020

Repade upp och började om med stickor nummer 5. Stickade i några cm. Blev inte bra. Garnet såg inte bra ut stickat med den storleken på stickor. Repade upp och började om igen. Den här gången i storlek 2XL. Stickade cirka 30 cm. Sen provade jag. Satt fortfarande som klistrad på kroppen…  SÅ tjock är jag inte. Mätte den även mot andra tröjor jag har som är lagom på mig. Skillnaden i bredd var ganska stor.

Kom fram till att beskrivningens maskantal måste vara för snålt tilltagen. Har senare fått bekräftat från andra i mina stick-grupper på FaceBook att den ÄR ovanligt smal i modellen.

Riddari, version 2. Foto: ©nini.tjader.2020

Så bestämde mig för att det inte skulle bli någon Riddari. Repade upp allt.

Riddari, version 2. Foto: ©nini.tjader.2020

Riddari stickas nerifrån och upp vilket gör det svårt att prova resultatet förrän man kommit en bra bit upp på kroppen. Jag föredrar att sticka uppifrån och ner. Det gör det SÅ mycket lättare att prova under stickandets gång. Och så mycket lättare att få rätt storlek över huvud taget eftersom det då är okets storlek som bestämmer hur bred tröjan blir. Och man slutar inte sticka oket förrän det är tillräckligt stort.

Bestämde jag mig för att göra något annat av garnet. Det blir en tröja baserad på Petite Knits "Ankers tröja My Size". Den beskrivningen har jag köpt tidigare. Har stickat den två gånger och vet att modell och storlekar fungerar för mig. Petite Knits beskrivningar och storlekar fungerar alltid för mig. Har stickat flera av hennes tröjor med bra resultat.

Ankers Tröja är bara basen för den nya tröjan. Jag experimenterar med utgångspunkt från den beskrivningen för att få rätt storlek, rätt antal maskor och rätt antal ökningar. Tror det blir bra. Använder de garner jag köpte till Riddari. Rapport följer så småningom.

Istället för Riddari. Baserad på Ankers Tröja My Size, Petite Knit. Foto: ©nini.tjader.2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar