2020-12-28

2 x Julvanten 2020

Järbo svenskull Foto: ©nini.tjader.2020

Varje år från lucia till jul anordnar Järbo en KAL där vi tillsammans stickar julvanten. I år är tredje året jag varit med. 2018 var första året. Den vanten gillar jag och den är fortfarande en av mina favoritvantar. 2019 gjorde jag det årets julvante, men repade upp handen och behöll bara mudden. Handen blev alldeles för stor och bylsig. Jag gjorde en annan hand till den. 2020 års julvante är ett riktigt fint mönster som jag direkt nappade på. Design Maja Karlsson.

Järbo svenskull. Arctic Fox och Falu red. Foto: ©nini.tjader.2020

Rekommenderat garn var Järbo svenskull. Jag köpte en härva vitt, Arctic Fox, och en härva rött, Falu red. Varje härva är på 100 gram vardera. Det är 3-trådigt och kommer i 100 grams härvor. Finns i 16 olika nyanser. 100% ull. Hos Järbo är de flesta färgerna för närvarande slut, förmodligen eftersom garnet är nylanserat. Men det finns hos många andra garnförsäljare. Exempelvis hos Yll och Tyll. Jag handlar ofta garn hos dem eftersom de levererar snabbt. Jag gillar Järbo svenskull. Ett rejält garn. Har svårt att avgöra om det kliar om man skulle sticka en kofta/tröja av det. Som vantar är det varmt och skönt. Någon gång i framtiden kanske jag stickar en tröja av det i några andra färger.

Muddarna, Julvanten 2020. Foto: ©nini.tjader.2020

Årets julvante blir varm och skön tack vara mönsterstickningen i två färger.

Muddarna har en annorlunda uppläggning som blev som en uddkant. Muddarna avslutas med en lettisk flät.a Det finns bra förklaringar för hur man gör bådadera i del 1 av beskrivningen.

Påbörjad vante. Foto: ©nini.tjader.2020

Naturligtvis gjorde jag fel med placeringen av tumkilen. Ovan skulle varit höger tumme med de maskor som går rakt upp. Lätt hänt att man förväxlar det som är tumkilen med den del som är handen. Det är den raka delen som ska vara tumkilen. Det blev till att repa upp ner till mudden och börja om.

Handen påbörjad. Foto: ©nini.tjader.2020

Mudden stickar jag med strumpstickor, handen med rundstickor. Tummen med strumpstickor.

En vantes ovansida. Just den här repade jag upp. Fel topp och tummen på fel maskor.
Foto: ©nini.tjader.2020

Två härvor räckte till två par vantar. Med Julvanten 2020 mönster växlar man då vad som är bottenfärg på vant-par nummer två för att det skall räcka till två par.

När tumkilen är på rätt maskor… Foto: ©nini.tjader.2020


Läs materialinlägget innan du börjar.
 Där finns information om vantens storlek, garnet etc.

Julvantens insida. Foto: ©nini.tjader.2020

Beskrivningen finns att ladda ner hos Järbo. Det finns också en FaceBook grupp för Julvanten 2020. Alla beskrivningar i pdf-format för nedladdning finns här. Själva KAL-en är i tre delar. Materialinlägget finns här.

Julvanten 2020. Ett par plus en vante. Foto: ©nini.tjader.2020

Vanten blir lite väl smal med stickor 3,5 som det ska vara enligt beskrivningen. Jag bytte till stickor nummer 4 efter muddarna. Då blev de i lagom bredd. Den blir gärna lite väl kort också. Men det finns en förlängningsdel att ladda ner här. Observera att den laddas ner direkt utan att visas först.

Två par julvanten 2020 med omvänd bottenfärg/mönsterfärg. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag använde både större nummer på stickorna (4) och förlängningsdelen, för att få en storlek som passar mina händer. Jag har inga stora händer. Har storlek 8 i Clas Ohlsons engångshandskar.

Två par Julvanten 2020. Foto: ©nini.tjader.2020

Sen är det "bara" att följa beskrivningen. Och hålla reda på höger och vänster vante. Vilket innebär att det skiljer sig åt vad gäller placeringen av tumkilen.

Två par Julvanten 2020. Foto: ©nini.tjader.2020

När jag hade gjort båda vantarna hade jag 123 gram garn kvar. Då gjorde jag ett par till. Där hade jag vitt som bottenfärg och rött som mönsterfärg.


Två par Julvanten 2020. Foto: ©nini.tjader.2020

När båda paren var klara hade jag fortfarande 45 gram garn kvar, sammanlagt vitt och rött. Tveksamt vad det kan räcka till…

Kvar efter att två par Julvanten 2020 stickats. Foto: ©nini.tjader.2020

Det har varit en utmaning att ta bilder av vantarna dessa dagar. Det har varit SÅ mörkt. Helst vill jag ju ta bild av dem i dagsljus. Men det har varit ont om den varan den här perioden… årets mörkaste dagar.

Vantpar nummer två. Julvanten 2020. Foto: ©nini.tjader.2020


Vantarna är långt ifrån felfria, men jag är nöjd med dem. Och de är varma och sköna. Väntar bara på att det ska bli så kallt ute att det är Ok att använda tjocka, varma tumvantar.

Jag gillar mönstret. Inga stjärnor och hjärtan och sånt tjafs. Och de gick ganska snabbt att sticka trots två-färgsstickning.

När alla trådar är fästa är det många som blockar dem med alla upptänkliga metoder för det för att få dem släta och fina. Personligen blockar jag aldrig varken vantar eller sockor. Jag tvättar dem inte heller när de är färdigstickade. Det gör jag först när de med tiden blir smutsiga.

Tack för beskrivningen Maj (Karlsson). De har varit roliga att sticka.

1 kommentar:

  1. Vad fina de blev! Verkar som att många haft problem med att vantarna blir för små och för korta. Jag fick också gå upp i stickor. Kul också att garnet räcker till ytterligare ett par! 🙂

    SvaraRadera