2020-12-09

Ankers Tröja, My Size – min version

Ankers tröja, My size – min version
posten är från december 2018

sweater, geilsktynduld
Geilsk Tynd Uld. Foto: ©nini.tjader.2018

På Sy- & Hantverksfestivalen i oktober 2018 köpte jag fem nystan Geilsk Tynd Uld i tanken att sticka en tröja av det. Gratismönstret som följde med var jag inte så förtjust i. Hittade sen en annan beskrivning på Ravelry.com som föll mig i smaken. Visserligen för ett annat garn, men det brukar fungera ändå bara man har rätt sticktjocklek och rätt stickfasthet. Jag använde stickor nr 4, rundstickor.

sweater, geilsktynduld
Geilsk Tynd Uld, påbörjad stickning. Foto: ©nini.tjader.2018


Ett fantastiskt garn. Tunt och lätt. Och LÅNGT. Varje nystan innehåller 288 meter. 100% ull från Nya Zealand. Ett nystan räcker i evigheter…

sweater, geilsktynduld
Tröjan på god väg. Foto: ©nini.tjader.2018

När hela tröjan var klar häromdagen hade det bara gått åt lite drygt 3 nystan, dvs lite drygt 150 gram garn!

sweater, geilsktynduld
Ankers Tröja My Size. Foto: ©nini.tjader.2018

Var lite rädd att det skulle bli en stickig och kliande tröja, det är ju 100% ull. Men den fungerar och den kliar inte. Lite luftig, men samtidigt varm.

sweater, geilsktynduld
Tröja i Geilsk Tynd Uld. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag har fäst alla trådar, sytt ihop där ökningar gjort att det sett ut som hål, och virkat ett varv runt halsringningen för att hålla in den så den inte töjer sig för mycket.

sweater, geilsktynduld
Tröja i Geilsk Tynd Uld. Foto: ©nini.tjader.2018

Jag är nöjd med den. Den sitter bra. Ska bara blocka den också innan jag börjar använda den.

sweater, geilsktynduld
Ankers tröja, My size. Foto: ©nini.tjader.2018

Förmodligen kommer jag att använda mönstret igen i något annat garn. Det enda trista är den långa transportsträckan med slätstickning både på ärmar och kropp.

sweater, geilsktynduld
Ankers Sweater My Size. Foto: ©nini.tjader.2018

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar