2020-11-15

Raggisar

Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020

Gjorde ännu ett par sockor från boken Trettiofem sockor av Maja Karlsson. Det finns många sockor i den boken som jag har lust att sticka. Den här gången blev det "Mormors raggsockor". En enkel och klassisk socka. Jag valde att göra den i garnet Tresko från Sandnes (som jag köpte från Yll och Tyll) och jag använde strumpstickor nummer 4.

Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020

Det blev en rejäl socka, lite tjockare än de sockor jag annars brukar sticka. Har inte provat än om de går ner i mina vinterstövlar. Har heller inte tvättat dem än så vet inte hur garnet beter sig vid tvätt. Tvättas i 30° ullprogram i maskin enligt garnbanderollen.

Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto ©nini.tjader.2020

Kommer att sticka ännu ett par i den här modellen och det här garnet så fort jag köpt garn till dem. För mig (storlek 37,5) räckte det med ett nystan per socka/fot. Blev en slatt kvar på varje nystan. Köpte tre nystan för det stod någonstans att det var vad som skulle gå åt. Har ett helt nystan kvar. Får köpa ett till så det kan bli ett par till av det röd-vita garnet. Teststickade en vantmudd av det, men det här garnet funkar inte till vantar. Det blir för styvt.

Väldigt sköna och välsittande sockor. Har blivit favoritsockor sen de blev klara.

Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020



Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020

Observera att det finns ett fel i beskrivningen i boken. Det finns rättelse att ladda ner. Här finns rättelserna.

Mormors raggsockor av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020

Köpte två nystan Sandnes Tresko till. Den här gången i svart-grått-vitt. Gjorde ytterligare ett par Mormors Raggsockor av dem. De blev lika sköna som det första paret.

Jag har också boken Trettiofem vantar av Maja Karlsson. Signerad på boksläppsevent som jag var på. Men jag har inte stickat en enda vante ur den boken… än.

Mormors raggsockor av Maja Karlsson.


1 kommentar:

  1. Jag har också upptäckt felet. Kan inte ladda ner rättelsen dock.

    SvaraRadera