2020-11-29

Halskrage – fuskpolo – cowl

Början på fuskpolo (elljus). Foto: ©nini.tjader.2020

Just nu är jag mellan stickprojekt och letar hela tiden efter mindre projekt som går snabbt att göra klart medan jag funderar på vad jag ska sticka härnäst. För sticka måste jag. Kan inte titta på TV utan att ha en stickning i händerna.

Sist tänkte jag att jag skulle sticka något annat än sockor eftersom jag precis stickat två par sockor (raggisar). Har garn till ett par raggisar till (och mycket garn till tunnare sockor), men behövde lite omväxling.

Har länge haft kvar två nystan Drops Baby Merino (som jag gjorde två mössor av för ett år sedan när jag tänkte jag skulle testa flerfärgad brioche… aldrig mer flerfärgad brioche-stickning säger jag bara). Drops Baby Merino är supermjukt och kliar inte. Måste vara så om jag ska ha något stickat närmast huden. Annars kan jag inte ha det.

Ena nystanet jag hade kvar var ljust lila, det andra (som jag fortfarande inte gjort något av) är mörkare lila. Valde det ljusare lila och tänkte att det räcker till en halskrage/fuskpolo. Fuskpolo/halskrage är ett bra alternativ till sjal eller halsduk.

Satte igång utan mönster/beskrivning. Lade upp det antal maskor jag vet sen tidigare fungerar för rundstickat ok till tröja, och satte igång.

Fuskpolo/halskrage/cowl (elljus) Foto: ©nini.tjader.2020

Så här gjorde jag.

• Lägg upp 104 maskor på rundsticka nummer 3,25.

• Sticka 2r 2a i ca 10 cm.

• Sticka sen 2 r 3a i 5 cm genom att öka en maska i mitten av de aviga maskorna (130 maskor).

• Sticka 2r 4a i 3 cm i 3 cm genom att öka en maska i mitten av de aviga maskorna (156 maskor).

Det blir alltså fler maskor mellan de räta så det aviga blir bredare och halskragen vidare ju längre ner på den man kommer.

• Sticka sedan 2r 2a 1r 2a genom att öka en extra maska i mitten av de aviga maskorna. Då blir det 181 maskor totalt.

Fuskpolo/halskrage, mönstret (dagsljus). Foto: ©nini.tjader.2020

Här tröttnade jag på att bara sticka resårstickning och började experimentera med de räta och aviga maskorna för att få ett strukturmönster. Jag lade också upp fler maskor jämnt fördelat så det slutgiltiga antalet maskor blev 218. Det gjorde jag på varvet innan jag övergick till 2r 2a igen.

Fuskpolo/halskrage, mönstret (dagsljus). Foto: ©nini.tjader.2020

Fuskpolo/halskrage (dagsljus). Foto: ©nini.tjader.2020

Innan jag gjorde de avslutande varven före avmaskningen gjorde jag ett hålvarv genom att sticka ett varv med två räta tillsammans, ett omslag och nästa varv räta. Sen avslutade jag genom att sticka rätstickning. Rätstickning på rundsticka innebär att man stickar vartannat varv med aviga maskor och vartannat med räta.

Avmaska löst så kanten blir elastisk.

Fuskpolo/halskrage (dagsljus). Foto: ©nini.tjader.2020

Förmodligen borde jag blocka den för att den inte ska dra upp sig när man har den på sig. 

Halskrage/fuskpolo (dagsljus). Foto: ©nini.tjader.

Eller så viker man ner halskanten dubbelt, alternativt stickar den kortare.

Fuskpolo/halskrage (elljus). Foto. ©nini.tjader.2020

Färgen på garnet varierar beroende på om bilden är tagen i dagsljus eller elljus.

1 kommentar:

  1. Den var jättefin! Sparar så att jag kan testa sedan! <3Tack snälla för mönster! <3

    SvaraRadera