2020-11-18

Fern and Feather tröjan för andra gången


Garnet TITUS från tidigare tröja. Foto: ©nini.tjader.2020

Nu har jag stickat tröjan Fern and Feather av Jennifer Steingass för andra gången. Beskrivningen (på engelska) köpte jag på Ravelry. Garnet den här gången blev TITUS som jag köpte på sy- & Hantverksmässan hösten 2019 av Tant Hulda.

Garnet heter TITUS baa ram ewe och består av 70% British Wool 30% British Alpacka och är färgat och spunnet i Yorkshire. Ullen består av 50% Wensleydale Longwool, 20% Bluefaced Leicester och 30% British Alpaca. En 100 grams härva är 320 meter lång och dryg. Garnet ska handtvättas. Stickor 2.75-3.25 mm. Jag har tidigare använt det i den smalrandiga tröjan som jag senare repade upp eftersom jag inte blev nöjd med passformen och den inte kändes skön på.

Fern and Feather, början på oket. Foto: ©nini.tjader.2020

Första gången jag stickade Fern and Feather tröjan använde jag Peruvian Highland wool. Ett mjukt och skönt garn. Men tröjan blev för tight. Jag gillar inte när tröjor sitter som klistrade på kroppen.  Repade upp den och återanvände garnet till Petite Knits Cumulus Bluse.

Fern and Feather, det färdiga oket. Foto: ©nini.tjader.2020

Jag använde rundsticka nummer 4 på hela tröjan.

Fern and Feather, ärmarna avskiljda från kroppen. Foto ©nini.tjader.2020

Fern and Feather tröjan gick snabbt att sticka. Den stickas uppifrån och ner i ett stycke så inga sömmar. Mönstret är lätt att följa. Eftersom det är ett tunnare garn än det som föreslås i mönstret blir oket något mindre än i originalet. Men det är inget problem då man stickar uppifrån och ned. Man stickar bara lite längre på oket tills det blir stort nog för att ärmarna sen ska få rätt bredd.

Fern and Feather tröjan. Foto: ©nini.tjader.2020


Resåren nedtill gjorde jag i vriden resår i 7 cm. resåren nedtill på ärmarna gjorde jag också i vriden resår, men här i 11 cm. Har en tendens att sticka för korta ärmar men den här gången tror jag att jag lyckats få rätt längd…

Fernd and Feather när kroppen var nästan klar. Foto: ©nini.tjader.2020

Att sticka kroppen på en tröja är hur tråkigt som helst, men perfekt TV-stickning. Man behöver inte tänka, bara sticka vidare. Jag brukar sätta en markör varje gång jag börjar så jag vet hur mycket jag stickat sen sist.

Fern and Feather tröjan. Kroppen klar. Foto: ©nini.tjader.2020


Fern and Feather, ärmar på G. Foto ©nini.tjader.2020

När jag kommer till nedre delen av ärmarna byter jag ofta till strumpstickor eftersom det blir bökigt med rundsticka.

Fern and Feather, ärmarna nästan klara. Foto: ©nini.tjader.2020

Fern and Feather, färdigstickad. Foto: ©nini.tjader.2020

Sen fäste jag alla trådar. Inte så många, men ändå…

Fern and Feather, tvättad och på tork. Foto: ©nini.tjader.2020

Handtvättade tröjan i cirka 30°C vatten. Den fällde en del rött, men det fastnade inte på de off-white mönstren i oket. Torkade den liggande på en handduk.

Fern and Feather, färdig. Foto: ©nini.tjader.2020

I det här mörkret den senaste tiden var enda stället att fotografera den färdiga tröjan i badrummet i el-ljus tyvärr. Den blev tillräckligt slät efter tvätt för att inte behöva mer blockning.

Fern and Feather nummer två är jag nöjd med passformen. Tröjan blev mjuk och skön. Har precis handtvättat den. Upptäckte då den torkat att det finns ett par ställen där garnet efter upprepning och återanvändning blivit i tunnaste laget. Det fixar jag med en nål för garn och lite av det kvarvarande mörkröda garnet innan jag börjar använda tröjan.

Nästan allt av det mörkröda garnet gick åt. Det är ett väldigt drygt garn så även om varje härva är dyr, blev det inte så många härvor. Har mycket kvar av det off-white garnet. Får se vad det blir.

Tröjan stickades mellan 17 oktober och 16 november 2020. Med några par sockor stickade emellan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar