2020-10-19

Stickade tofflor – tofflan "Rosentapet"

Innetofflan "Rosentapet". Foto: ©nini.tjader.2020

Har gjort klart ännu en socka, eller snarare toffla, ur boken Trettiofem sockor av Maja Karlsson. Den heter "Rosentapet" och stickas från tån upp. Om det inte hade varit för flerfärgsstickningen skulle den varit väldigt snabbstickad. Jag stickade den i garnerna Ulla och Ullis från RUSTA eftersom jag hade en hel del kvar av det. Rundsticka nummer 4.

Innetofflan "Rosentapet". Foto: ©nini.tjader.2020

Till bottenfärg använde jag Ulla, som är helt enfärgat. Till mönsterfärg använde jag Ullis, som är självrandande. Svårt med det självrandande i mönstret eftersom det i princip försvann i de längder av garnet där det blev mörkare. Såg knappt vad jag stickade i mönstret under de längderna.

Innetofflan "Rosentapet". Foto: ©nini.tjader.2020


Jag gillar baksidan på tofflan som blir långrandig av de två färgerna.

Innetofflan "Rosentapet", fram- och baksida. Foto: ©nini.tjader.2020


Vill man sticka en sån här toffla i enfärgat, utan mönster, så finns det en gratis beskrivning för det hos Järbo. Då heter beskrivningen Raggtossa – Innetofflor, eller Järbo 91877. I den beskrivningen används garnet Raggi. Den får ingen dubbel undersida eftersom man här stickar i ett enda garn och utan mönster.

Innetofflan "Rosentapet". Foto: ©nini.tjader.2020

PS. Gav den här tofflan till Ulla Sved när vi sist sågs eftersom hon har smalare fötter än jag och den blev lite väl tight på mina fötter.

1 kommentar:

  1. Jättefina! Skulle gärna vilja sticka dem! Ser inte så svåra ut, men så fina! <3

    SvaraRadera