2020-10-08

Nu är sockan "Syjuntan" klar

 

Sockan "Syjuntan" av Maja Karlsson. Foto: ©nini.tjader.2020

För ett tag sedan köpte jag Maja Karlsons nya bok "Trettiofem sockor". Har bläddrat och valt. Det är ju oktober och sockväder. Eller "socktober" som en del säger. Här, bland annat, kan du köpa boken.

Jag har bläddrat och läst och valt och kom fram till att jag skulle börja med att sticka sockan "Syjuntan".

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

Jag har använt ett gammalt Kilafors svenskullgarn från 70-talet. 100% ull och egentligen inte ett sockgarn. Men jag har använt det till "julvanten 2018" och det är ett fantastiskt varmt garn, om än väldigt stickigt. Funkar på händer och fötter men ingen annanstans. I sitt tidigare liv var garnet en långkofta om jag minns rätt. Rundstickor 80 cm nummer 2,5. 

Sockan stickas från tån upp. Maja refererar till Judy's Magic Cast On för uppläggning på alla sina tå-upp-sockor. Personligen har jag aldrig lyckats få till en uppläggning med den metoden. Har verkligen försökt, många gånger. Men, nej. Istället använder jag den här uppläggningsmetoden, som är mycket enklare, och fungerar för mig. Spelar ju ingen roll HUR man lägger upp. Huvudsaken är att man lyckas lägga upp…

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

Jag stickade sockan i en ljusgrå och en ljusbeige färg. En bit upp på socka nummer ett fick jag för mig att jag skulle lägga till en rand i en avvikande färg.  Bara för att det piggar upp. 

Sen var det dags för hälen som är en häl med lindade maskor. Efter sisådär fem upprepningar fick jag till slut till det. Någorlunda. Inte världens vackraste resultat, men det duger.

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

Resåren stickas me stickor nummer 2 och en avig en rät. Gjorde vanlig avmaskning. Det blev alldeles för tight. Fick knappt på sockan. Så repade upp uppläggningen plus ett varv och gjorde istället en s.k. "stretchy bind-off".

Stretchy Bind-Off. Foto: ©nini.tjader.2020

Det ser kanske inte så vackert ut med stretchy bind-off, men den blir verkligen elastisk och den ser helt normal ut när man har på sig sockan. Så här gör man:

– sticka ihop två maskor
– lyft tillbaka den på vänster sticka
– sticka ihop två maskor
– lyft tillbaka den på vänster sticka

Fortsätt så tills alla maskor är avmaskade.

Jag använder ibland den här avmaskningsmetoden även på tröjor som är stickade uppifrån och ner och jag bedömer att vanlig avmaskning blir för tight.

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

Sen var det dags för socka nummer två. Jag stickar med rundstickor och Magic Loop men bara en socka i taget. Jag har sällan två nystan, så det blir bara en i taget.

Socka nummer två betydligt snabbare att sticka eftersom jag ju hade gjort alla fel och upprepningar redan på socka nummer ett.

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

När jagvar nästan klar med socka två upptäckte jag en tappad maska på hälen på den. Fångade den med en låsbar stickmarkör. Sydde senare fast den med nål och garn samtidigt som jag fixade till de hål jag alltid lyckas få när jag gör häl med lindade maskor.

Sockan "Syjuntan". Foto: ©nini.tjader.2020

Så var båda sockona klara. De är märkligt nog lite för stora/breda just på foten. Men precis som de ska vara från hälen och uppåt. Jag ska ju inte ha dem i några skor eller stövlar så det får duga. Är kanske varmare med mer luft runt fötterna? Jag fryser alltid om fötterna när jag sitter framför TV-n.

Det har varit ett osedvanligt grått och regnigt och mörkt väder under de dagar jag stickat de här sockorna vilket gjort det knepigt att fotografera dem. Många av bilderna är därför tagna i el-ljus vilket gör att färgerna inte blir korrekta. Eller i riktigt dåligt dagsljus som gör bilderna för mörka. 




Nu i morse var det äntligen acceptabelt dagsljus så det blev ett par bilder till i bättre ljus där men ser vilka färger det egentligen är på sockorna.


Sockan "Syjuntan". Foto ©nini.tjader.2020

PS. Nu ska jag sticka tossan "Rosentapet" från samma bok.

(Har för närvarande problem med mitt bildredigeringsprogram så har inte kunnat efter-redigera de mörka bilderna).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar