2020-09-13

Min Inga krusiduller/No Frills tröja

nofrillssweater
No Frills Sweater, raglan-ok. Foto: ©nini.tjader.2020

Ibland får man lust att sticka något enkelt, utan mönster, i en enda färg, utan några utsmyckningar över huvud taget. Så var det när jag valde att sticka tröjan Utan krusiduller/No frills av Petite Knit. Men det var först efter att jag börjat och börjat om en annan tröja där jag inte kom överens med flätmönstret på den. Började om och repade upp den ungefär tre gånger innan jag bytte spår och tog ett mönster jag kom bättre överens med.

Det mönster jag inte kom överens med heter Sunny Every Day och är av Ailbiona McLochlainn. Finns att köpa på Ravelry.

sunnyeverydaysweater
Sunny Every Day cardigan – här gav jag upp. Foto: ©nini.tjader.2020

Även mönstret till No Frills Sweater/Inga Krusiduller Sweater finns att köpa på Ravelry.

Garnet jag använt är Nordic Wool från Novita. Stickor nummer 4. Rundstickor i varierande längd beroende på vilken del jag stickat på tröjan. Och strumpstickor för nederdelen av ärmarna.

No Frills Sweater. photo: ©nini.tjader.2020

Jag har stickat andra modeller från Petite Knit och vet att beskrivningarna är tydliga och bra och att resultatet blir bra. De två tidigare modeller jag stickat i hennes design är Cumulus Blus och Ankers Tröja My Size (för vuxen). Alla hennes mönster finns på flera språk och i många storlekar. Ankers Tröja My size har jag till och med gjort två gånger, i olika garner.

Här finns rapport om min Cumulus Blus.

Här finns rapport om Ankers Tröja (rulla ner på sidan till efter texten om julvanten)

nofrillssweater
No Frills sweater. Foto: ©nini.tjader.2020

En sak jag fick problem med med Inga Krusiduller tröjan var de förkortade varven i nacken. Jag har med tiden lärt mig att de varven är nödvändiga för att en tröja ska sitta bra och få rätt höjd i nacken. Förr hoppade jag helt enkelt över de varv i beskrivningen som var för förkortade varv. Resultatet blir bättre om man gör dem. Fick till det till sist när jag fattat att beskrivningen gick från mitt bak och tillbaka. Det gäller att läsa rätt och ordentligt…

nofrillssweater
No Frills Sweater. Foto:©nini.tjader.2020

Sen var det bara slätstickning runt-runt-runt i vad som kändes som all evighet. Men bra TV-stickning. Det enda man behövde hålla reda på var raglanökningarna vart annat varv så länge oket stickades. Och sen minskningarna på ärmarna vart femte varv. När ärmen blev för smal för rundsticka gick jag över till strumpstickor.

nofrillssweater
No Frills Sweater. Foto: ©nini.tjader.2020
nofrillssweater

nofrillssweater
No Frills Sweater. Foto: ©nini-tjader.2020

7 cm resår nedtill på tröjan. Vanlig resår, 1 avig 1 rät.

nofrillssweater
No Frills Sweater, ärmen med strumpstickor. Foto: ©nini.tjader.2020

nofrillssweater
No Frills Sweater. En ärm klar. Foto: ©nini.tjader.2020

nofrillssweater
No Frills sweater. Nästan klar. Foto: ©nini.tjader.2020

nofrillssweater
No Frills Sweater. Foto: ©nini.tjader.2020

På tork, platt på en handduk, efter tvätt i tvättmaskinens ull-program med ull-tvättmedel Skona.

nofrillssweater
No Frills Sweater. Klar den 9 september 2020.

Blockad och klar. Den blev riktigt bra. Jag är nöjd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar