2020-09-01

Bärpaj, snabb och enkel

svartvinbärspaj
Bärpaj med bra pajbotten Foto: ©nini,tjader.2020

Häromdagen hittade jag ett recept hos land.se på ett annat sätt att göra bärpaj än det jag normalt använder. Så jag testade och det blev jättebra. Den ska jag göra fler gånger med lite olika bär. Originalreceptet hos Land är för en blåbärspaj. Jag gjorde en svarta vinbärspaj. Hade inga blåbär kvar. Det som var så bra med den här pajen är pajbottnen. När jag fått ihop tillräcklig mängd björnbär ska jag göra pajen med dem.

Här finns originalreceptet till pajen. Lustigt nog heter den där Ninis paj.

Svart vinbärspaj innan den åkte in i ugnen Foto: ©nini,tjader.2020

Ingredienser

  • 175 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • en eller två nypor salt
  • ½ tsk bakpulver
  • ca 250 g blåbär aller andra bär, färska eller frysta

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 200 grader
  2. Smält smöret i en kastrull.
  3. Blanda mjöl, socker, salt och bakpulver i en skål och häll över det smälta smöret. Vänd snabbt ihop till en jämn, fast smet.
  4. Lägg smeten (degen) i en pajform med fasta kanter och tryck ut den med en sked. Se till att smeten går upp en bit på kanterna.
  5. Häll bären i ett jämnt lager över och ställ in i ugnen, lite under mitten.
  6. Klart efter ca 25 minuter. Kanterna ska få lite färg och bären ska bubbla.
svartvinbärspaj
Färdig svartvinbärspaj Foto: ©nini,tjader.2020


Jag gjorde en enkel vispad smaksatt vaniljgrädde till pajen.
  • 0,5 msk vaniljsocker
  • 2 msk florsocker
  • 3 dl vispgrädde
Vispa ihop till vispgrädde-konsistens. Eller ät med köpt Vaniljvisp (vispad), eller bara vispgrädde, eller vaniljglass.


Försvinnande god.

Försvinnande god svart vinbärspaj Foto: ©nini,tjader.2020


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar