2020-01-23

Vattenskadan i köket

golvrivning, vattenskada
Köksgolvet. Tömt i väntan på rivning. Foto: ©nini.tjader.2020
Ett av mina två element i köket sprang läck i november. Riksbyggen var här en gång och skruvade av det värsta vattenflödet på det. Tullinge Rör var här två gånger. Första gången samma dag som Riksbyggen för att skruva efter Riskbyggen så det skulle bli ordentligt gjort. Andra gången för att de första gången inte gjorde sitt jobb och för att det fortfarande droppade. Då bytte de packningar och packningslock som visade sig vara trasiga. Vilket de borde ha bytt första gången…

Skadan på golvet blev omfattande. Vägglister lossnade, parketten lyfte och tapeten och väggen vid elementet skadades. Och en bit av väggen på vänster i bild blev också vattenskadad.

golvrivning, vattenskada
Vattenläcka och vad den gjorde i hörnet av köket. Foto: ©nini.tjader.2019
Det här sammanföll med att föreningen bytte termostater och teknisk styrlösning för värmen i hela föreningen. Sen var Humidus här och mätte fuktighet och spridning av vatten under golvet.

golvrivning, vattenskada
Vattenskada på parketten. Foto: ©nini.tjader.2019

Veckan före jul ville saneringsfirman komma och riva golvet. Vem vill ha golvet i köket rivet veckan före jul? Inte jag. Så det sade jag nej till.

Att tömma ett kök kan verka som ett mindre åtagande. Inte så mycket möbler där som när jag skulle tömma vardagsrummet. Men tillräckligt för att göra livet besvärligt. Särskilt som nuvarande ordföranden i föreningen blånekade mig tillgång till utrymmet en trappa upp i huset (f.d. hobbyrummet) vilket jag använde vid förra vattenläckan. Så jag fick lösa det på annat sätt. Genom att klämma in saker och ting lite varstans i lägenheten.

golvrivning, vattenskada, philodendron
Philodenron i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2020
Min stora Philodendron från köket rullade jag med grannens hjälp in i vardagsrummet där den får stå tills golvet i köket är återställt.

golvrivning, vattenskada
Köksbord i sovrummet. Foto: ©nini.tjader.2020
Köksbordet skruvade jag av benen på (de ligger under sängen) och ställde bordsskivan längs bokhyllorna i sovrummet.

golvrivning, vattenskada
Fotöljen i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2020
Fotöljen i vardagsrummet fick flytta på sig (och följdaktligen också soffbordet) för att göra plats för min arbetsplats från hallen.

golvrivning, vattenskada
Arbetsplatsen tillfälligt i vardagsrummet. Foto: ©nini.tjader.2020
Arbetsplatsen fick flytta från hallen till fotöljens plats i vardagsrummet. Skrivaren fick stå på skrivbordet eftersom sladden mellan skrivare och dator var för kort för att placera den någon annanstans.

golvrivning, vattenskada
Köksstolarna. Foto: ©nini.tjader.2020
Köksstolarna var till att börja med inne hos grannen. Senare flyttade jag in dem i cykelförrådet (utan dynor) där de får stå tills köket är renoverat.

golvrivning, vattenskada
Bokhyllan från köket i hallen. Foto: ©nini.tjader.2020
Bokhyllan från köket flyttade jag ut i hallen där min arbetsplats vanligtvis finns. Men där fick den inte stå länge. Den är nu flyttade ut i första hallen, precis innanför ytterdörren, eftersom även golvet i hallen behövde undersökas/åtgärdas.

golvrivning, vattenskada
Min arbetsplats i hallen, tömd. Foto: ©nini.tjader.2019
Förra tisdagen (2020-01-14) påbörjades golvrivningen. Här ett antal bilder från första rivningen.

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Första hålet. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Fioto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Gränsen mellan kök och hall. Vått… Foto: ©nini.tjader.2019
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Parketten borta. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Parketten borta. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Boarden borta. Återstår att suga upp all den våta sanden. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. En platta kvar som inte ingick i första ritningen över vad som skulle rivas. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Antibakteriellt medel sprutat på utvalda ställen,. Del av väggen riven. Foto: ©nini.tjader.2020
I torsdags (2020-01-16)var Humidus här och mätte fukten i golvet efter rivningen och konstaterade att mer av köksgolvet behövde rivas.

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Nu under spis och diskbänk och framför desamma. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Plattan borta och hela vägen in under diskbänk etc. Se vattenmärkena på golvet. Foto: ©nini.tjader.2020
Idag (2020-01-23) gjordes den rivningen och konstaterades att läckan runnit lång väg ut i hallen längs den betongvägg som går där.

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Hallgolvet… Foto: ©nini.tjader.2020
Så en bit av hallgolvet behövde också rivas. Samt ett par väggbitar i köket…

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Hallgolvet. Hit nådde det våta. Foto: ©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Utbredning av vatten i hallen. Foto: ©nini.tjader.2020
Vattnet hade i hallen hunnit nästan fram till vardagsrummet och mitt nya golv där. Som tur är slutade det cirka 10 cm från vardagsrumsgolvet.

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Boarden borta, sen sanden. Foto:©nini.tjader.2020
golvrivning, vattenskada
Golvrivning. Hallen, Skåpen fick ännu en annan placering och hallbänken är tillbaka i hallen. Foto: ©nini.tjader.2020
Så här (ovan ser det nu ut i inre hallen. De två stora skåpen har fått en ny temporär placering. Och hallbänken är tillbaka ute i första hallen.

golvrivning, vattenskada
Golvet rivet i köket och del av inre hallen. Foto: ©nini.tjader.2020
Nu är all rivning gjord. Humidus kommer hit igen och kontrollmäter värdena och installerar byggfläkt för att torka. Om det blir imorgon eller i nästa vecka vet jag inte just nu. När golvet torkat börjar bygget av nytt golv.

golvrivning, vattenskada
Golvrivning. All rivning nu klar. Foto: ©nini.tjader.2020
Under tiden golvet torkar tänker jag passa på att
1) tvätta fönsterna i köket både insida och mellan eftersom det just nu inte finns några stora växter där och inte så mycket att flytta.
2) måla väggarna i köket. Det har jag tänkt göra länge men det blir enkelt nu när det är tomt och det torkar fort med byggfläkt på plats. Väggarna ska troligen bli Stockholmsvita. Eller rikt ljust grå.

Nu hoppas jag bara att torktiden blir så kort som möjligt. Själva betongen verkar inte vara så våt som den var vid vattenskadan i vardagsrummet i våras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar