2020-01-02

Har sytt ett nattlinne

nattlinne, nightgown
Mönstret till nattlinnet. Foto: ©nini.tjader.2019

Nu har jag sytt ett nattlinne. Tyget har legat i projektkorgen sen förr-förra sommaren. 100% bomull, bäckebölja, svart-vitt, från Stoff & Stil. Jag gillar enkla nattlinnen. Inget rysch och pysch och inget blommigt eller andra oroliga mönster. Och inte i pastell.

nattlinne, nightgown
Mönstret till nattlinnet. Foto: ©nini.tjader.2019
Mönstret är en avritning av ett tidigare nattlinne som i sin tur var en avritning av ett annat nattlinne som jag köpte i Tunisien för en massa år sedan. Det förra var/är vitt och sytt av ett underlakan. Det ursprungliga var rött med något mönster på.

nattlinne, nightgown
Nattlinne på G. Foto: ©nini.tjader.2020
Mönstret har gulnat och blivit skrynkligt. Måste rita av det igen och göra en fräsch kopia. Plus en kopia till grannen som ville ha mönstret.

nattlinne, nightgown
Tillklippt. Foto: ©nini.tjader.2020
Enkelt att sy. Snabb-sytt. Varför det blev liggande så länge innan jag gjorde klart det vet jag inte. Kan bero på att jag egentligen inte gillar att sy och alltid har en fight med symaskinens undertråd när jag ska till att sy. Nästa gång tror jag att jag ska göra rak nederkant på det. Och kanske i trikå.

nattlinne, nightgown
Nattlinne, tillklippt. Foto: ©nini.tjader.2020
Man viker tyget och lägger mönsterdelarna längs vikningen. Sen sys axlar och längdsömmar i sidorna ihop och zigzagas. Därefter klippte jag till remsor att sy på dels längs ärmhålen, dels längs halsens baksida och v-ringningen fram. Sydde på remsorna från avigsidan, vek runt och sydde ner dem från rätsidan och vek in fåll från rätsidan och sydde ner även den. Nedtill sydde jag på en snedslå i svart.

nattlinne, nightgown
Nattlinne. Kanter. Foto: ©nini.tjader.2019
nattlinne, nightgown
Nattlinne, nederkant med snedslå. Foto: ©nini.tjader.2019
Nu är det äntligen gjort. Inte tvättat eller struket än. Men invigt.

Det är rymligt med flit så att man ska kunna röra sig i det och inte känna sig instängd när man sover. Jag som inte ligger still alls när jag sover måste kunna röra mig i de nattkläder jag använder. Ska nog göra ett i trikå vid tillfälle.

nattlinne, nightgown
Det färdiga nattlinnet. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar