2019-07-14

Sticklingar av fikonträd

sticklingar, fikonträd
Sticklingar av fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2019
Av en slump upptäckte jag förra sommaren hur lätt det var att ta sticklingar av fikonträd. Så nyligen slaktade jag mitt största och äldsta fikonträd. Det hade helt enkelt blivit alldeles för spretigt och glest eftersom det aldrig beskurits mer än med en enda gren förra sommaren. Den grenen växte åt fel håll. Den grenen är nu ett helt nytt fikonträd.

sticklingar, fikonträd
Sticklingar av fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2019
Stora fikonträdet resulterade i sju sticklingar. Fem av dem ser du ovan.

sticklingar, fikonträd
Sticklingar av fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2019
Och så de här två (ovan) lite större sticklingarna.

sticklingar, fikonträd
Sticklingar av fikonträd. Foto: ©nini.tjader.2019
Den på bilden ovan är en stickling jag tog tidigare i våras. Det stora bladet har fått solskada när jag ställde ut den. Men det kommer nytt nerifrån… Och toppen växer också. Dessutom finns det blad- eller fruktanlag lite varstans på stammen.

Så här tar du sticklingar av fikonträd

sticklingar, fikonträd
Rotanlag.
  • Klipp av (med sekatör) antingen toppen av grenar eller en bit av en gren.
  • Sätt den i en en genomskinlig vas med vatten som du ställer ljust och varmt.
  • Efter några dagar kommer rotanlagen att visa sig som små vita knölar på den del av grenen som är i vatten.
  • När rotanlagen vuxit till sig och börjat bli rötter kan du plantera sticklingen i jord.
  • Var försiktig när du planterar den för rotanlagen ramlar lätt av.
  • Vattna rikligt och regelbundet den första tiden. Den är törstig.
  • När du ser att den börjar få nya blad och växa har den rotat sig ordentligt och den kan vattnas "normalt", dvs när den är törstig.
  • Efter ett tag kommer den att behöva en större kruka för att växa till sig.

Jag har aldrig satt sticklingar av fikonträd direkt i jord utan alltid börjat med vatten för då ser man ju när det börjar hända något.

Precis som med andra sticklingar lyckas man inte alltid och de dör. Men tas de under vår och sommar bör det lyckas. Jag har i och för sig lyckats med att ta sticklingar av fikonträd även under höst-vinter…

De kan stå ute under sommarmånaderna men gillar inte frost. Jag tar in dem någon gång i oktober, innan första frosten. I Skåne sägs det att de kan vara ute året om… Jag ställer ut dem igen på våren när risken för frost är över. Var beredd på att de tappar blad inomhus över vintern. Vissa förvarar dem mörkt i frostfritt utrymme men jag har inget sådant. Jag ger dem dock extra belysning över vintern. I övrigt vattnar som vanligt.

Om jag tidigare vetat hur enkelt det är att ta sticklingar av fikonträd hade jag beskurit gamla fikonträdet tidigare för att få bättre form på det. Men nu fick det i alla fall sju nya barn…

1 kommentar:

  1. Tack för tips om sticklingar! Mitt fikonträd i Skåne har blivit stort! Tyvärr planerade jag det för nära huset, så jag får klippa ner det rätt hårt på våren. Grannen har fått ett fyra meter högt träd av sin stickling, så det växer som tusan här!/Elizabeth

    SvaraRadera