2019-07-05

Enklaste trekantssjalen – i bomullsgarn

stickning, röd sjal, sjal, bomullsgarn
Röd sjal i bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2019
Något av det enklaste som finns i sjal-modell är en trekants-sjal i rätstickning. Jag hade en massa rött garn i huvudsakligen bomull, några med acryl-blandning, liggandes. Små nystan som blivit över. Tänkte att man kan ju göra en sjal av dem. Inte så vanligt kanske att man gör sjalar i bomullsgarn, men varför inte?

röttgarn, redyarn
Rött garn som blev kvar efter att sjalen var klar. Foto: ©nini.tjader.2019
Trots att jag stickade en hel sjal blev det så här mycket rött bomullsgarn kvar i restgarnslådan som på bilden ovan…

rödsjal, redshawl, stickning, knitting, bomullsgarn
Röd sjal i bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2019

Så här stickar du enklaste trekantssjalen.

Jag använde rundsticka nummer 4 i 150 cm längd (150 cm långa rundstickor finns att köpa hos hobbiii.se). Eftersom jag bara hade små nystan i begränsad garnlängd så stickade jag ett nystan i taget tills nystanen tog slut och sen bytte jag färg oavsett var i varvet jag var eller hur bred "randen" blev. Det blev randigt eftersom de röda garnerna inte var exakt lika i färg. Jag hade också ett litet nystan med bouclé-garn som blev en extra effekt i sjalen.

  • Lägg upp 7 maskor.
  • Varv 1: sticka rätstickning
  • Varv 2: Sticka 3 räta maskor, gör ett omslag, sticka 1 rät maska, gör ett omslag, sticka 3 räta maskor.
  • Varv 3: Sticka rätstickning hela varvet inklusive de omslag som gjordes på föregående varv.
  • Varv 4 och vartannat varv tills sjalen är klar: Sticka 3 räta maskor, gör ett omslag, sticka rätstickning fram till mittmaskan. På var sida om mittmaskan gör ett omslag. Sticka rätstickning tills det återstår 3 maskor på stickan, gör ett omslag, sticka 3 maskor rätstickning.
  • Varv 5 och vartannat varv tills sjalen är klar: Sticka alla maskor i rätstickning.

Fortsätt sticka tills sjalen har den storlek du vill ha. Maska av.

Röd sjal i bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2019
Färgskiftningarna blev rätt effektiva. Finns många nyanser av rött… (eller vilken färg man nu väljer att sticka med).

Eftersom sjalen inte har några utsmyckningar i form av hål eller mönster eller annat valde jag att den här gången göra tofsar att sätta i de tre hörnen.

Det blev en lätt och väldigt mjuk sjal. Och visst kan en bomulls-sjal också värma.

rödsjal, redshawl, bomullsgarn
Röd sjal i bomullsgarn. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar