2019-07-16

Man kan aldrig få för många sockor…

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Man kan aldrig få för många sockor… eller?

När jag är mellan olika stickprojekt händer det allt som oftast att jag stickar mig ännu ett par sockor. Det år lagom litet och går ganska snabbt. Under tiden jag stickar dem kan jag fundera på vad nästa stick-projekt ska bli. En socka tar 2 dagar att sticka framför TVn. Två sockor tar alltså totalt 4 dagar.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Den här gången blev det Rabarbersockan som de kallar det. Beskrivning från tidningen Stickat & Sånt, nummer 2 2019. Designer Maja Karlsson.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Det är ett par toe-up sockor, det vill säga man stickar dem från tån och uppåt. Toe-up kräver en viss sorts uppläggning som kan vara lite knepig. I tidningen hänvisa till Judy's Magic Cast On. Men det beskrivs inte hur man ska göra den. Jag har försökt mig på den men aldrig lyckats med den. Jag använder en annan betydligt enklare teknik för uppläggningen.

Och de får sånt där nedhasat utseende. Har många gånger tänkt sticka ett par sådana.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Sockorna har en s.k. Fleegle-heel. Det beskrivs bra i tidningen hur man gör den. Jag har gjort den en gång förut, också då en socka av Maja Karlsson. Egentligen gillar jag inte fleegle-heel modellen. Men den sitter bra på foten. Jag föredrar två andra sorters hälkonstruktioner. Dels den vanliga med hällapp, dels den där man får som en linje diagonalt på hälen, en häl med förkortade varv. Det finns många beskrivningar för hur man gör en häl med förkortade varv, men den jag hittade hos Hjälpstickan tycker jag enklast beskriver hur man gör.

Men den här gången följde jag beskrivningen och gjorde en fleegle-heel. Annars hade jag nog gjort en häl med förkortade varv.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
Jag stickar sockor på kortare (80 cm) rundsticka, storlek 2,5. Och jag gör en socka i taget, ine båda samtidigt. Garnet är Opalgarns Sweet Spicy 3, färg 9121. 75% ull 25 % polyamid. Tvättbart i maskin. Jag har stickat ett flertal sockor i Opalgarns garner. Det är precis lagom tunt och ger en varm och skön socka. En del hade kanske tagit bort garn från nystanet för att börja likadant på båda och få samma randning på båda. Men jag snålar på garnet och gör inte så. Jag tycker att en av vitsarna med självrandande garn är just att man får olika sockor.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019
De nedhasade skaften kan man göra på flera olika sätt som finns beskrivna i olika artiklar på nätet. Men jag följde beskrivningen i tidningen. Den vänstra ovan gjorde jag fel på i en av mönsterrapporterna. Men det upptäckte jag inte förrän sockan var klar… Det gör inget. De hasar ner ändå.

Jag är nöjd med mina sockor. De gör mig glad. Kommer säkert att göra ett par till i en annan färgkombination.

sockor, sommarsockor
Sommarsockor. Foto: ©nini.tjader.2019

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar